dEUS blijkt populairst in Antwerpse top 100

De Antwerpse rockers van dEUS zijn maar liefst vier keer vertegenwoordigd in onze Antwerpse Top 100. De groep rond Tom Barman bevestigt zo zijn sterrenstatus in de Belgische muziekscène.

sstoffels

Het succesverhaal van dEUS begint in 1994, vijf jaar na de oprichting van de band. Het debuutalbum Worst Case Scenario bevatte de hits Suds & Soda en Hotellounge, die beide terug te vinden zijn in de Antwerpse Top 100. De opzwepende vioolpartij van Suds & Soda was ongezien in de muziekwereld, waardoor dEUS bijval en kritiek oogstte over de hele wereld. Zo gaven Beavis & Butthead, van de gelijknamige Amerikaanse cartoonreeks, striemende commentaar op Stef Kamil Carlens' repetitieve bewegingen en zangpartij.

Na het atypische My sister= my clock zorgde dEUS voor een nieuw succes met het gelauwerde album In a bar, under the sea. De poppy meezinger Little Arithmetics bleek het orgelpunt van het album. De rauwe, onverbloemde rock van Barman en zijn band maakte even plaats voor een lichte noot.

De cd kondigde echter een wissel in de bezetting aan. Ondanks het succes van de hit Little Arithmetics besloot Stef Kamil Carlens zich toe te spitsen op andere projecten. Carlens pikte de draad weer op bij rockgroep Zita Swoon en nam zo afscheid van dEUS. In 1999 lanceerde de rockgroep het bejubelde album The Ideal Crash. Het afsluiten van bijhorende tournee luidde een periode van rust in binnen de groep. Barman stortte zich op het regisseren van Anyway the wind blows (2003), waardoor de muzikale activiteit op een laag pitje kwam te staan.

Na deze hiaat kwam dEUS met veel bravoure terug. De groep lanceerde tussen 2005 en 2012 vier langspelers. The Architect en What we talk about zijn maar enkele voorbeelden van dEUS' nationale hits.

Volg het dossier in Gazet van Antwerpen van zaterdag 12 oktober tot zaterdag 19 oktober. Stem op uw favoriete Antwerpse nummer op www.gva.be/metropoll.

Bekijk hieronder de videoclip van het nummer Little Arithmetics:

Bron Youtube

Foto Frederik Beyens

Simon Stoffels

MEER OVER Deus