Oudste spoorweggebouw 34 meter verhuizen kost 1,4 miljoen

Oudste spoorweggebouw 34 meter verhuizen kost 1,4 miljoen

Oudste spoorweggebouw 34 meter verhuizen kost 1,4 miljoen

Print
Mechelen - Naast het centraal station van Mechelen is een meer dan anderhalve eeuw oud spoorweggebouw over een afstand van 34 meter verplaatst. Door het historische belang ervan mocht het niet worden afgebroken worden, en werd het op een betonplaat verankerd en beetje bij beetje verschoven.

Deze karwei heeft drie dagen in beslag genomen, maar is optimaal verlopen. Het oudste spoorweggebouw in ons land en van het Europese continent dateert uit 1836, en stond in de weg voor de aanleg van een autotunnel. Gezien het historische belang van het 2.400 vierkante meter groot gebouw mocht het van de Vlaamse erfgoedinstanties niet worden afgebroken om het achteraf opnieuw op te bouwen. Het moest dus verplaatst worden.

"Daarom hebben we het losgemaakt van de fundering en er een 40 centimeter dikke betonplaat onder aangebracht", zegt projectleider Peter Weemaels van NMBS-Holding. Vervolgens is de constructie, die 5.000 ton weegt, tien centimeter omhoog gevezen en daarna met zes grote duwers over een glijbaan centimeter per centimeter verschoven. De eigenaar van het gebouw, de NMBS-holding geeft het gebouw nu in erfpacht aan de stad Mechelen.

Het schepencollege beraadt zich de komende maanden over de bestemming ervan. Zo wordt gedacht aan een feest- en evenementenhal, maar ook aan een onderkomen voor een aantal toneelgezelschappen. Het is nog te vroeg om daar uitsluitsel over te geven, zegt schepen van Openbare Werken, Bart De Nijn (N-VA).

Het verplaatsen van het beschermde gebouw, het voormalige schilders- en schrijnwerkersatelier, heeft bijna 1,4 miljoen euro gekost.

Bekijk hier de reportage van RTV

LDN, SVH

Meer nieuws uit regio Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio