Paardenvleesschandaal blijft wegen op voedingsbedrijf Ter Beke

Paardenvleesschandaal blijft wegen op voedingsbedrijf Ter Beke

Paardenvleesschandaal blijft wegen op voedingsbedrijf Ter Beke

Print
Het paardenvleesschandaal dat begin dit jaar doorheen Europa trok, blijft ook nu nog wegen op versevoedingsgroep Ter Beke. De verkoop van bereide gerechten is nog niet terug op niveau, waardoor de groepsomzet in de eerste jaarhelft lager uitkwam dan in de eerste helft van 2012. Dat meldde Ter Beke donderdag.

"Het vertrouwen van de consument in heel wat Europese landen werd danig geschokt" toen het schandaal uitbrak, zegt Dirk De Backer, de secretaris-generaal van Ter Beke. Het bedrijf heeft zelf niets te maken met de crisis, maar zag de verkoop van zijn bereide gerechten, vooral lasagnes, fors terugvallen. De omzet van de divisie bereide gerechten viel daardoor met ruim 15 procent terug tijdens de eerste jaarhelft.

Gevolgen nog voelbaar

De verkoop is ook nu nog altijd niet terug op peil. "De gevolgen van de paardenvleescrisis zijn nog niet helemaal weggeëbt", zegt De Backer. "De verkopen verbeteren maand na maand, maar aan een vrij geleidelijk ritme. Het is moeilijk in te schatten hoe het de komende maanden zal evolueren". Naarmate de verkoop verbetert, wordt ook de economische werkloosheid waarop Ter Beke sinds het schandaal een beroep moet doen in twee fabrieken, afgebouwd, aldus nog De Backer. Het gaat om fabrieken in Wanze (provincie Luik) en Marche-en-Famenne (provincie Luxemburg).

Omdat de vleeswarendivisie haar omzet wel zag stijgen (+3,3 procent), bleef de daling van de groepsomzet beperkt tot 2,7 procent. Die groepsomzet kwam uit op 202,6 miljoen euro. Het resultaat na belastingen daalde met 2,3 procent tot 3 miljoen euro. Ter Beke blijft bij zijn prognose dat het over het hele jaar de resultaten van 2012 kan evenaren. In 2012 realiseerde het bedrijf een omzet van 421,1 miljoen euro en een resultaat na belastingen van 8,2 miljoen euro.

8 vestigingen

De beursgenoteerde versevoedingsgroep, met hoofdzetel in Waarschoot, heeft acht industriële vestigingen in België en Nederland en stelt ongeveer 1.750 mensen tewerk. Ze is bekend van merken als Come a casa en L'Ardennaise. Begin dit jaar bleken diepvriesmaaltijden van verschillende Europese producenten paardenvlees of paardenvlees-DNA te bevatten, hoewel dit er volgens het etiket niet in thuishoorde.

Belga, archieffoto

Nu in het nieuws