Antwerp Tax test hybride taxi

Antwerp Tax test hybride taxi

Antwerp Tax test hybride taxi

Print
Met de ingebruikname van de eerste hybride taxi zet Antwerp Tax een eerste stap naar milieuvriendelijker autorijden.

Dat de groene taxi van Antwerp Tax, te herkennen aan de helgroene sticker op achterzijde en koffer, zijn eigen elektrische energie opwekt, is heel belangrijk. "We hebben niets aan een auto die een nacht lang zijn batterijen moet opladen", legt zaakvoerder Koen Van Oorschot van het taxibedrijf uit. "Chauffeurs wisselen, maar taxi's niet. Op een kort nazicht tussen twee shifts in, staan die nooit stil."

In feite was Antwerp Tax een beetje aan het wachten tot huismerk Mercedes met iets nieuws op de proppen kwam. "Ze zijn begonnen met de grotere en vooral duurdere S-klasse uit te rusten met een systeem waarbij de wagen zelf wisselt tussen elektrisch rijden en rijden op diesel", zegt Van Oorschot. "De batterijen laden op tijdens het uitbollen en het remmen."

Toen de kleinere E-klasse een groene stempel kreeg, sprong Antwerp Tax op de kar. "Al heeft deze een zwaardere motor dan we gewend zijn. Maar omdat een collega in Helsinki lovend was over deze auto, wilden we de stap zetten."

De auto is pas van maandag aan het rijden, dus veel ervaring valt er nog niet re rapen. "We wilden ook een signaal geven aan de klanten en aan de stad. Die dringt al langer aan op zo weinig mogelijk vervuilende auto's. Maar het moet gezegd: Brussel subsidieert de vergroening, Antwerpen niet."

Koen Van Oorschot beseft ook wel dat één auto op meer dan honderd taxi's van zijn bedrijf het verschil niet zal maken. "Maar als de test goed uitdraait, willen we daar verder in investeren. Zeker als de constructeur ook aan kleinere motoren denkt."

JVB

Foto Dirk Kerstens

Nu in het nieuws