Campagne tegen overmatig drankgebruik

Brouwerij Alken-Maes is ook dit jaar actief aanwezig op de Belgische festivalweides met een sensibiliseringscampagne rond verantwoord alcoholgebruik: "Know the Signs". Doelstelling is om de festivalgangers op een ludieke manier te informeren over alcohol, en hen bewust te maken van de negatieve effecten van overmatig drankgebruik. Een enthousiast team spreekt nu vrijdag en zaterdag op de Antilliaanse Feesten de bezoekers aan om hen te wijzen op de risico's van dronkenschap, en wat er zoal mis kan gaan als je teveel drinkt.

Toon Verheijen

Hoe werkt de "Know The Signs"-campagne? Tijdens de zomerperiode bezoekt een enthousiast Maes-team verscheidene festivals om jongeren aan te sporen op een verantwoorde manier met alcohol om te gaan. Aan de festivalgangers wordt een interactief kaartspel getoond met zeven prototypes van personen die te veel gedronken hebben en daardoor onaangepast gedrag vertonen: de huilebalk, de slaapkop, de handtastelijke, de aansteller, de vechtersbaas, de zielepoot en de flirt.

De bedoeling is dat de festivalganger het gesprek aangaat en aangeeft wat hij/zij irritant vindt aan dronken mensen. Misschien herkent hij/zij zichzelf wel in één van deze prototypes. En als dat niet zo is, dan herkent hij of zij gegarandeerd wel een van zijn/haar vrienden in één van de typetjes die een feestje uit de hand kunnen laten lopen. Dergelijke gênante situaties kunnen vermeden worden als de signalen van overdreven alcoholgebruik tijdig herkend worden. Het kaartspel maakt het mogelijk om het onderwerp op een leuke en niet belerende manier over te brengen, waardoor er meteen een leuke interactie tot stand komt en menig festivalganger te weten komt wat verantwoord alcoholgebruik juist inhoudt.

Toon Verheijen

MEER OVER

Meer nieuws uit de Kempen

citta Kempen

Mobiliteit in de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio