De Kringwinkel blijft groeien

De Kringwinkelcentra in Vlaanderen zamelden in 2012 samen 61.451 ton herbruikbare spullen in. Dat is drie procent meer dan in 2011. Dit zorgde voor een milieuwinst van 62 264 ton CO2 - goed voor de jaarlijkse verwarming van 25.963 huishoudens. Bijna de helft van deze goederen werd opnieuw verkocht in een van de 118 Kringwinkels. Ondanks de economische crisis slaagde de Kringwinkelsector er ook in om het aantal werknemers te doen groeien met vijf procent. Het blijft voor de sector echter een uitdaging om kwalitatieve goederen te blijven inzamelen.

sboeynaems

Gemiddeld gezien kocht de doorsnee Vlaming 4,32 kilogram herbruikbare spullen in 2012. De Vlaamse overheid (OVAM) stelt vijf kilogram per inwoner als doel in 2015. Ongeveer de helft (48 procent) van de ingezamelde spullen was onverkoopbaar en werd afgevoerd naar gespecialiseerde recyclagebedrijven. Zeven procent kon niet worden gerecycleerd en was dus restafval.

4,4 miljoen klanten

De Kringwinkels zorgen ook voor jobs. In 2012 steeg het aantal medewerkers met 248 tot 5.214 personen. Deze extra jobs werden hoofdzakelijk gecreëerd door samenwerking met lokale OCMW's. Ongeveer 80 procent van de medewerkers behoren tot kansengroepen. Momenteel zijn er 118 Kringwinkels in Vlaanderen. De winkelomzet steeg het afgelopen jaar met negen procent naar 38,4 miljoen euro. Meubelen en textiel waren de meest verkochte productgroepen. In 2012 mochten de Kringwinkels zo'n 4,4 miljoen betalende klanten verwelkomen. "De Vlaming vindt de weg naar onze Kringwinkels blijkbaar steeds makkelijker, of hij nu jong of oud is, interesse heeft voor unieke stukken of eerder op zoek is naar goedkope spullen", zegt Marc Willem, algemeen directeur van KOMOSIE, de vzw achter de winkels.

Toch is het niet allemaal goed nieuws. De Kringwinkelcentra moeten steeds meer moeite doen om kwalitatieve goederen in te zamelen. Om het streefdoel van vijf kilogram hergebruik in 2015 te halen zijn blijvende sensibiliserende inspanningen absoluut noodzakelijk. "Vanuit de Kringwinkelsector zullen we daarom meer en meer proberen om partnerschappen af te sluiten met zowel lokale partners als bedrijven uit de reguliere economie. Wij kunnen hen helpen bij de recuperatie van onverkoopbare overstocks en afgeschreven bureaumaterieel," aldus Marc Willem. "Willen we de groei in de sector ook in de toekomst behouden, dan moeten we naast de huidige activiteiten ook innovatieve producten en diensten ontwikkelen die zich richten op herwaardering en hergebruik van niet verkoopbare producten."

Foto Christophe Ketels/Compagnie Gagarine