Strengere regels voor helikopters

Strengere regels voor helikopters

Strengere regels voor helikopters

Print
Het aantal ingeschreven helikopters in ons land is gestegen tot 204. Om de geluidshinder binnen de perken te houden, worden de regels voor opstijgen en landen buiten luchtvaartterreinen vanaf 1 oktober een stuk strenger.

De huidige reglementen dateren al van veertig jaar geleden, toen er in ons land minder dan twintig toestellen ingeschreven waren. In 1995 waren er dat al 67, tien jaar geleden 146. “Begin 2013 waren er 204 geregistreerd”, zegt Vasantha Fagard van de FOD Mobiliteit. Politie, defensie en medische diensten hebben alles samen ongeveer 35 toestellen, de rest is privébezit.

“Het landen en opstijgen in bebouwde omgevingen lokt vaak wrevel uit bij bewoners die klagen over lawaaihinder. Vandaar de nieuwe, strengere regels”, zegt het directoraat-generaal Luchtvaart van de FOD Mobiliteit.

"Cowboys stoppen"

“De nieuwe richtlijnen voor het opstijgen en landen buiten luchtvaartterreinen zijn een goede zaak. Ze zijn strenger, maar dat was nodig om de cowboys te stoppen. Bovendien zijn er genoeg achterpoortjes, zodat we toch ons werk kunnen doen”, zegt Ludwig Louwagie, die om en bij de 700 uur per jaar in de lucht hangt met zijn heli.

Helikopters mogen vanaf oktober niet meer ’s nachts landen of opstijgen buiten een luchtvaartterrein. Ze moeten verder van de woning blijven en mogen per maand nog maximum vier keer landen en vier keer opstijgen op hetzelfde terrein, met een maximum van twee keer per week. Tot nu toe was dat onbeperkt.

Wie zich niet aan de regels houdt, riskeert een boete of kan de licentie tijdelijk verliezen. De nieuwe voorwaarden gelden uiteraard niet voor helikopters die deelnemen aan reddingsoperaties.

Thierry Goeman

Lees het hele artikel in uw dinsdagkrant.

MEEST RECENT