NMBS stopt definitief met Fyra

NMBS stopt definitief met Fyra

NMBS stopt definitief met Fyra

Print
Het is over en uit voor de Fyra in ons land. Dat heeft onze redactie vernomen uit een betrouwbare bron, dichtbij de onderhandelingen. Marc Descheemaecker, CEO van de NMBS, bevestigde het nieuws na afloop van een raad van bestuur bij de NMBS.

De NMBS is al een tijdje bezig met een interne evaluatie van de Italiaanse trein van producent AnsaldoBreda. De NMBS en het Nederlandse NS HiSpeed namen op 17 januari de Fyra uit dienst, omdat de stukken er letterlijk afvielen en ze de veiligheid van de reizigers niet meer konden garanderen. "Tijdens de montage van de treinen gebruikte elke monteur zijn eigen methodes. Het gevolg is dat men nu met negentien verschillende treinen zit", aldus Descheemaecker.

De NMBS gaf AnsaldoBreda drie maanden de tijd om de problemen met de trein op te lossen. Maar de fabrikant heeft nog altijd geen gepast antwoord. In Nederland zal het nieuws hard aankomen. Want daar zitten ze nog met het grootste deel van de aangekochte treinen.

Eurostar-verbinding

De NMBS zal de Nederlandse spoorwegen voorstellen het bestaande vervangende treinaanbod van ICT-treinen tussen Brussel en Den Haag op te trekken van vandaag acht naar tien in september en later naar twaalf. De NMBS zal als aandeelhouder Thalys vragen het hogesnelheidsaanbod tussen Brussel en Amsterdam te verhogen van negen naar twaalf vanaf december. NMBS pleit ook voor een Eurostar-verbinding Londen-Brussel-Amsterdam.

Descheemaecker zei dat bij de aankoop "inschattingsfouten" zijn gemaakt.

De NMBS liep "verscheidene miljoenen" euro's schade op en zal die voor de rechtbank verhalen op de constructeur, AnsaldoBreda. Het gaat onder meer om de kost van het inzetten van de vervangende treinen. De NMBS heeft ook 37 miljoen euro voorschotten betaald, maar die zijn gedekt door bankwaarborgen. De spoorgroep krijgt dat geld dus terug.

WB/Belga

MEEST RECENT