Cruiseschip MS Europa II voor het eerst in Antwerpen

Cruiseschip MS Europa II voor het eerst in Antwerpen

Cruiseschip MS Europa II voor het eerst in Antwerpen

Print
Het gloednieuwe cruiseschip MS Europa II deed zondag Antwerpen aan als een van de eerste Europese steden. Het luxueuze schip van de Duitse rederij Hapag Lloyd is momenteel opnieuw onderweg naar Hamburg waar het op 10 mei gedoopt wordt.

De stad Antwerpen vierde gisteren het eerste bezoek, ook wel maiden call genoemd, van het nieuwe en prestigieuze cruiseschip MS Europa II aan de cruiseterminal van Antwerpen. Het 225 meter lange schip is de opvolger van de Europa I, het vlaggenschip van de Duitse rederij Hapag Lloyd, en werd gebouwd op scheepswerf van Saint-Nazaire in Frankrijk en vorige maand opgeleverd. Het telt 251 suites, goed voor een maximale capaciteit van 516 passagiers.

De Europa II straalt vooral luxe en comfort uit, waarbij een persoonlijke service, topgastronomie en tal van wellnessfaciliteiten centraal staan. Door een beperkt aantal passagiers is er bovendien plaats voor ruime suites. Zo heeft de grootste hut een oppervlakte van 99 vierkante meter. Verder bevat de Europa II verschillende restaurants en bars, maar ook onder meer een sigarenbar, een pianobar, een fitness en spa en een golfsimulator.

De MS Europa II zal voornamelijk kortere cruises aanbieden en concentreert zich op regio's als de Middellandse Zee, het Arabisch Schiereiland en Azië.

Cruisetoerisme

Antwerpen heeft heel wat te bieden voor cruisetoeristen. Zo ligt de cruiseterminal aan de Scheldekaaien op wandelafstand van het historisch centrum met horeca en musea. Ook de stad heeft er economisch baat bij. Een toerist spendeert gemiddeld 21 euro aan excursies, hotelverblijf en andere aankopen. Voor Antwerpen is dat 5,1 miljoen euro aan inkomsten in 2011. De stad verwacht dit jaar nog zestien bezoeken van zeecruises en 560 van riviercruises. In totaal gaat het om ongeveer 83.000 toeristen die Antwerpen met een cruiseschip bezoeken.

Toch is het voor grotere schepen niet mogelijk de stad aan te doen. Tegenwoordig bouwen rederijen steeds grotere schepen, vaak met een lengte van meer dan 300 meter. De aanmeerplaats van de cruiseterminal aan de Scheldekaaien kan maar schepen van maximum 265 meter en een maximale diepgang van acht meter ontvangen. Om grote schepen toch naar Antwerpen te lokken betalen ze geen ligplaatsvergoeding of passagiertaksen.

LYNN SYMONS
Foto GVA
Nu in het nieuws