Te hoge snelheid of versleten wissel?

Te hoge snelheid of versleten wissel?

Te hoge snelheid of versleten wissel?

Print
Het zal nog dagen, misschien weken duren voor we weten wat er precies verkeerd liep en wie er verantwoordelijk is voor het drama. De Nederlandse treinbestuurder is ondervraagd, maar de infrastructuur kon nog niet in detail onderzocht worden.

De Duitse goederentrein met dertien wagons, gevuld met toxische stoffen, had bijna de eindbestemming Gent Zeehaven bereikt toen hij aan de spoorwegtunnel in de Victor Van Sandelaan in Wetteren ontspoorde en verschillende wagons in brand vlogen. In die omgeving waren infrastructuurwerken aan de gang, die duidelijk waren aangegeven. Door de werken was er ook een snelheidsbeperking van maximum veertig kilometer per uur.

Te snel

Uit de eerste elementen van het onderzoek zou blijken dat de bestuurder ongeveer tachtig kilometer per uur reed, maar zelf zou hij dat tegenover zijn ondervragers ontkend hebben. Volgens de machinist heeft hij geen fouten gemaakt. De man is niet aangehouden, maar moet zich wel ter beschikking houden van het Dendermondse gerecht. Inmiddels is de zwarte doos van de ramptrein gevonden. Die wordt nu onderzocht.

N-VA volksvertegenwoordiger Karel Uyttersprot stelde zaterdagavond al, nog voor er een speurder bij de verongelukte trein was geraakt, dat slecht onderhouden of versleten wissels het drama hadden veroorzaakt. “Ik zal de bevoegde minister daarover interpelleren. Want op veiligheid mag nooit bespaard worden”, zegt hij.

Het slecht onderhoud van het rollend materiaal en de spoorlijnen zijn al langer een punt van discussie. Volgens een vakbondsman is de plaats van het ongeval een van de vele zwarte punten op ons spoorwegnet. “Het is een druk bereden spoorlijn. Het probleem met de wissels in Wetteren is niet nieuw. Om de paar weken zouden er problemen zijn. Een structurele oplossing blijft uit. De wissels worden telkens hersteld zodat ze weer voor een tijdje meegaan."

Frédéric Petit van Infrabel stelt dat de werken conform alle veiligheidsvoorschriften gebeurden. “Voor zover we weten, was er met de spoorweginfrastructuur geen enkel probleem, ook niet met de wissels. Het onderzoek zal meer duidelijkheid moeten brengen”, zegt Petit.

Lees ook Felle kritiek op aanpak treinramp
En Nederlandse gemeenten willen apart spoor voor "giftreinen"

TG

Foto Belga

Nu in het nieuws