Achter de schermen van het Sportpaleis

Achter de schermen van het Sportpaleis

Achter de schermen van het Sportpaleis

Print
Naar het Antwerps Sportpaleis ga je voor een avondje of namiddag ontspanning met een portie muziek of ander entertainment. Achter de schermen is dagelijks een keten van medewerkers druk in de weer om hiervoor iedereen zo goed mogelijk op zijn wenken te bedienen.
p>Van de ticketverkoop vooraf, het onthaal, de catering, de VIP tot en met de schoonmaak achteraf: de medewerkers van PSE Belgium en Tele Ticket Service vormen een geolied team onder leiding van Jan Van Esbroeck en Jan Vereecke, bestuurders van de nv Antwerps Sportpaleis. Wie zijn deze mensen, wat doen ze en wat drijft hen? We gingen in het zenuwcentrum van de evenementensite, die naast het Sportpaleis ook bestaat uit de Lotto Arena, op verkenning.

Nadine Daems en Danny Van Acker, ticketverkoop

Bij Tele Ticket Service, dat instaat voor de telefonische en onlineticketreservering en -verkoop, stootten we al meteen op een bijzondere tandem. Nadine Daems, supervisor van het call center, en Danny Van Acker als verantwoordelijke voor de klantendienst, vullen er elkaar aan. Ook in het dagelijkse leven zijn ze een koppel. "We hebben hier op het werk mekaar ontmoet en intussen zijn we getrouwd. Ja, hier in het Sportpaleis gebeuren mooie dingen", moeten ze er om lachen. Dagelijks sturen ze een team van een tiental medewerkers aan om de ticketverkoop in goede banen te leiden. Het bedrijf beschikt over een unieke infrastructuur voor de behandeling van binnenkomende telefoonoproepen. "Soms, als bijvoorbeeld net de verkoop voor een nieuw evenement is gelanceerd of als er technische problemen optreden, kan het hier wel hectisch aan toe gaan. Maar er zijn ook rustigere momenten. Momenten dat er dan meer administratie wordt gedaan", zegt Nadine. "Elke dag is anders en dat is een van de redenen waarom ik hier al meer dan twintig jaar mee draai. Velen van ons zitten hier trouwens al lange tijd." "Er heerst een vrij ontspannen sfeer in een open structuur", beaamt echtgenoot Danny. "Je zit hier niet in hokjes de hele dag niets anders te doen dan telefoons te beantwoorden. Je kan zonder problemen opstaan om bijvoorbeeld een kop koffie te gaan halen en als het rustig is proberen we de mensen ook al eens andere taken te laten uitvoeren. Dat zorgt voor de nodige verstrooiing. Hoewel ik geen eerdere ervaringen heb met een call center denk ik dat hier toch een wezenlijk verschil zit." "Er zijn ook de leuke extraatjes zoals vrijkaarten of een VIP-arrangement die je soms hebt. We doen ook de ticketverkoop voor derden en voor activiteiten elders, wat af en toe ook opportuniteiten biedt om evenementen mee te maken zoals bijvoorbeeld Werchter of Graspop ", zegt Nadine.

René Van Broeckhoven, schoonmaak

Als voor anderen de job achter de rug is en het feest voor de bezoekers zit erop, dan begint voor anderen in het Sportpaleis het werk pas. Met zo'n 25 jaar dienst weet René Van Broeckhoven daar alles over. Sinds vijf jaar is hij verantwoordelijke van de schoonmaakploeg. "Ik was vast in dienst als polyvalent werkman bij de stad Antwerpen, maar ging in bijberoep hier aan de slag in de schoonmaak. Ik deed dat graag. Vijf jaar geleden kreeg ik dan het aanbod om de coördinatie van het schoonmaakteam,weliswaar op zelfstandige basis, op mij te nemen. Ik nam het risico en verruilde op mijn 54ste mijn vaste job aan de stad na 32 jaar voor deze functie. De vrijheid en verantwoordelijkheid die ik hier krijg, waren voor mij doorslaggevend", getuigt hij. Als de lichten zijn gedoofd, schiet hij samen met zijn team van een tiental vaste medewerkers aangevuld met interimkrachten in actie. "Alle afval en rommel opruimen, stofzuigen, de zitjes afkuisen,... En daarna zien dat alles weer piekfijn in orde is voor het volgende evenement. Het Sportpaleis schoonmaken kan je in niks vergelijken. Hier kom je van alles tegen. Het is ook dikwijls tegen de klok werken en op onmogelijke momenten, zelfs 's nachts kunnen ze mij opbellen als er iets dringend is. Maar ik doe het graag, net vanwege die grote zelfstandigheid."

Innes Cuyt, verantwoordelijke VIP

Innes Cuyt zorgt er mee voor dat in de VIP-ruimte alles gesmeerd loopt. Ze is verantwoordelijk voor de rekrutering en werkregeling van de hostessen en kelners, bekommert zich om de speciale wensen van de klanten, organiseert de VIP-arrangementen en treft de praktische voorbereidingen. Als studente deed ze zelf haar eerste ervaringen op als hostess. Toen al droomde ze stiekem van een vaste job in het Sportpaleis-team, want ze was gebeten door de evenementenwereld en de werkomgeving. "Ook na mijn studies bleef ik hier in bijberoep actief en werd ik voor de VIP verantwoordelijke voor het onthaal. Intussen deed ik behoorlijk wat aan jobhopping. Tot in 2010 zich een opportuniteit voordeed die zich hier zelden voordoet, want de werking kenmerkt zich door een heel laag verloop. De meesten blijven hier lange tijd aan boord. Op dat moment had ik een vaste job met doorgroeimogelijkheden. Maar de verlokking was groot. Er zijn geen twee Sportpaleizen. De bedrijfscultuur en -structuur zijn hier apart en dat is een tegenpool voor het harde werken en de lange dagen die er toch zijn. De elastiek rekt aan twee kanten. Het voelt hier als een familie."

Bart ROGGEMAN

MEEST RECENT