Flitspaal verandert mee met maximumsnelheid

Flitspaal verandert mee met maximumsnelheid

Flitspaal verandert mee met maximumsnelheid

Print
Vanaf volgende maand loopt er een proefproject op de E40 bij Gent, waarbij flitspalen ook uw snelheid controleren als de maximumsnelheid tijdelijk verlaagd is.

De flitspalen zijn nu nog niet gelinkt met de dynamische verkeersborden op snelwegen. Die kunnen bij druk verkeer aangeven dat u bijvoorbeeld maar 70 kilometer per uur mag rijden. Over een maand start een proefproject waarbij de flitspalen zich wel automatisch aanpassen.

Een bekend punt is de Kennedytunnel. Vlak voor de tunnel, richting Gent, staat er een flitspaal. Die staat nu ingesteld op een maximumsnelheid van 100 tot 120 kilometer per uur. Als het druk is, kan het Vlaams Verkeerscentrum de snelheid op de dynamische borden boven de weg aanpassen, maar de snelheid waarop de palen flitsen, blijft dezelfde.

Het proefproject loopt volgende maand op de E40 bij Gent. Eén voordeel: wie er tegen de lamp loopt, krijgt wel nog niet meteen een boete in de bus. Zijn de resultaten van de test positief, dan krijgt het project tijdens de zomermaanden opvolging. Al is het nog niet duidelijk op welke locaties er andere flitspalen gaan komen.

Volgens de Gentse verkeersdeskundige Johan De Mol bestaat het systeem al langer in het buitenland. “Het is ook logisch”, zegt De Mol. “Verlaag je de maximumsnelheid, dan moet die ook nageleefd worden.”

WB

Foto: JVDP
Kennedytunnel

MEEST RECENT