Spoor 10 vanaf 2 mei buiten dienst voor stationswerf (Audio)

Print
Mechelen - Op de werf voor de nieuwe ondergrondse parking van het centraal station in Mechelen staan de eerste kranen opgesteld. Spoor 10 wordt vanaf donderdag 2 mei buiten dienst gesteld.
De kranen zijn nodig voor de constructie van diepwanden. Dat zijn smalle sleuven die de aannemer uitgraaft tot op de stabiele kleilaag. Die bevindt zich op meer dan 25 meter diepte. "Na het uitgraven wordt de sleuf opgevuld met gewapend beton. Op die manier bouwen we een waterdichte kuip. Die moet ervoor zorgen dat de toekomstige parking onwrikbaar in de ondergrond verankerd zit", legt Peter Weemaels uit. Hij is voor de NMBS-Holding leidend ambtenaar van het project.

In de nieuwe parking met drie verdiepingen zal plek zijn voor bijna 2000 wagens. Om veilig te werken, is spoor 10 vanaf midden volgende week minstens een jaar niet meer in gebruik. Voor de treinreizigers die naar de alternatieve parkings aan de Hanswijkvaart moeten, is een betonnen koker geplaatst. Rudy Van Camp: "Daar zullen binnenkort vrachtwagens over rijden. Zo hinderen wij de voetgangers niet. Zij krijgen voorrang."

SVH

Beluister een reactie van Rudy Van Camp:

Lees ook: Project voor fietssnelweg tussen Mechelen-Zuid en Nekkerspoel
en ook: Voorbereidingen voor aanleg spoorbypass gestart

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio