Stad mikt op klantvriendelijker bouwdienst (Audio)

Print
Mechelen - Een klantvriendelijker bouwdienst voor Mechelaars die het goed menen met hun dossier, en een die strenger toeziet op de naleving van regels voor mensen die ze aan hun laars lappen. Dat is het uitgangspunt van een hervorming van bevoegd schepen Greet Geypen (Open Vld).
Dat de dienstverlening in het verleden geregeld voor frustratie heeft gezorgd bij inwoners, projectontwikkelaars en bedrijfsleiders is Geypen bekend. Dat motiveerde haar ook om orde op zaken te stellen, en met een actieplan te komen. Dat bestaat uit drie punten die de schepen wil aanpakken. Een eerste is de digitalisering, die moet zorgen voor een vlottere informatie-uitwisseling intern, transparantere procedures en minder administratieve rompslomp.

Met een nieuwe stedenbouwkundige verordening stuurt Greet Geypen aan op een duidelijke bundeling van alle stendbouwkundige voorschriften. "Hiervoor wordt de lokale regelgeving die in meerdere verordeningen vervat zit, getoetst aan de Vlaamse. De basis van ons huidige reglement dateert uit 1933 en is dringend aan een herziening toe", legt de schepen uit.

Het stadsbestuur van Mechelen streeft ook naar meer autonomie om zelfstandig te beslissen over stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsvergunningen. Geypen: "Om dat te mogen, moeten wij over een vergunningsregister beschikken. Dat moet eind dit jaar een feit zijn. Zo kunnen wij sneller vergunningen afleveren. Zonder openbaar onderzoek leveren wij de nodige documenten vandaag binnen maximum 105 dagen af. Eens wij over meer autonomie beschikken, kan dat binnen de 75 dagen."

SVH

Beluister de reactie van schepen Greet Greypen:

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio