Turnhoutse school biedt wetenschappelijke ASO-richting "op Latijn-niveau" aan

Turnhoutse school biedt wetenschappelijke ASO-richting op Latijn-niveau aan

Turnhoutse school biedt wetenschappelijke ASO-richting "op Latijn-niveau" aan

Print
Turnhout - Vanaf volgend schooljaar kunnen leerlingen in het Heilig Graf Instituut te Turnhout de gloednieuwe studierichting 'STEM' volgen, een wetenschappelijk alternatief voor Latijn vanaf de eerste graad van het ASO. Op die manier wil de school naar eigen zeggen inspelen op de maatschappelijke vraag naar gediplomeerden in exacte wetenschappen, toegepaste wetenschappen, ICT en techniek en voorkomen dat de sterkst presterende leerlingen vanuit het basisonderwijs bijna automatisch in de richting Latijn terechtkomen.

STEM staat voor de pijlers 'Science, Technology, Engineering and Mathematics' en wordt als begrip al langer wereldwijd gebruikt in verband met het bestaande tekort aan onder meer ingenieurs en technici. In Vlaanderen wordt er sinds enkele jaren werk gemaakt van een STEM-actieplan dat technisch onderwijs aantrekkelijker moet maken.

Kwaliteitslabel

Het Heilig Graf in Turnhout zegt nu op een positieve manier mee te willen stappen in dit verhaal door een bijkomende keuze aan te bieden aan jongeren die aan het einde van de lagere school positief staan tegenover wetenschappen en technologie, maar nu nog massaal voor Latijn kiezen omwille van het kwaliteitslabel dat daaraan vasthangt. "Niet elke nieuwe Einstein moet Plato lezen", klinkt het.

De STEM-richting in het Heilig Graf zal het leerplan van de richting Moderne volgen, zij het met minder uren Nederlands, Frans en Wiskunde. Volgens het Heilig Graf is hun project een primeur in Vlaanderen. Andere scholen die STEM reeds in hun curriculum opnamen zouden immers steeds op technisch niveau (TSO) werken, terwijl het in Turnhout gaat om een ASO-opleiding.

Initiatieven op grotere schaal

"Of het echt een primeur is, hangt af van wat de opleiding precies inhoudt", zegt Elie Ratinckx, wetenschappelijk medewerker bij de Vlaamse Raad voor Wetenschap en Innovatie (VRWI). "Maar de school raakt in ieder geval een goed punt aan als ze de doorstroming van het basis- naar het secundair onderwijs wil verbeteren op het vlak van wetenschappen en technologie."

Maar volgens Ratinckx is er ook nood aan initiatieven op grotere schaal, zoals door de onderwijskoepels, en moeten de vakken in kwestie meer aan bod komen in het basisonderwijs. "Dat kan zelfs al in de kleuterklas", zegt hij. "Tot slot verliezen we ook nog eens veel scholieren, die toch kozen voor een wetenschappelijke richting in het secundair, bij de overstap naar hoger onderwijs."

Belga

Foto BDD
Leerkrachten van het Heilig Graf Instituut met links directrice Natacha Vanhulse

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio