"Suiker hoeft niet verbannen te worden"

Suiker hoeft niet verbannen te worden

"Suiker hoeft niet verbannen te worden"

Print
De Hoge Gezondheidsraad heeft ernstige bedenkingen bij de informatiecampagne rond suiker, die gefinancierd wordt door Coca-Cola en de goedkeuring heeft van de Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten (VBVD). "Suiker hoeft niet verbannen te worden", reageert Coca-Cola.

"Suiker kan deel uitmaken van een gezond eetpatroon. Een gezonde voeding en genieten zijn perfect te combineren! Suiker of saccharose heeft een aangename smaak en levert energie", luidt het in de bewuste campagne. Toch waarschuwt de campagne tegelijkertijd dat "overdaad schaadt" en wordt er verwezen naar het advies van de Hoge Gezondheidsraad. Die beveelt aan dat niet meer dan 10 procent van de totale energie-inname wordt geleverd door suikers die aan voedingsmiddelen en/of dranken worden toegevoegd.

De Hoge Gezondheidsraad is evenwel niet te spreken over de medewerking van de Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten (VBVD). Ook niet alle diëtisten zijn opgetogen met de campagne. "De Belg neemt ongeveer dubbel zo veel suiker in als hij zou mogen innemen. Ik vind deze campagne dus totaal overbodig en ik vraag mij af wat dan eigenlijk het doel van deze campagne is. Mensen gaan stimuleren om nog meer suiker te gaan innemen, dat is ronduit belachelijk", zegt diëtist Patrick Mullie (VUB), die vroeger nog voorzitter was van de VBVD.

"Ik heb niks tegen Coca-Cola, het is een bedrijf dat zijn werk doet. Maar het is een associatie die eigenlijk gevaarlijk is, die gevoelsmatig slecht aanvoelt. De diëtist moet gezien worden als een onafhankelijk voedingsexpert en ik vrees dat dat nu serieus ondermijnd wordt."

'Niet verbannen'

Volgens Coca-Cola zelf heeft de campagne niet als doel om suiker te promoten. "Het gaat erom aan te tonen dat suiker, met mate geconsumeerd, deel kan uitmaken van een evenwichtige voeding en dus niet hoeft verbannen te worden, zoals sommige goeroes beweren."

Coca-Cola betaalt de mediaruimte voor de informatiecampagne van de diëtistenvereniging. "Het gaat om een bredere campagne die tot doel heeft wetenschappelijk gefundeerde informatie te verstrekken over thema's waarover onduidelijkheid bestaat. Zo zijn andere topics die de voorbije vier jaar reeds aan bod kwamen: calorievrije zoetstoffen, light dranken, hydratatie, zetmeelrijke voedingsmiddelen, enz."

Ook Dirk Lemaître, huidig voorzitter van de VBVD, reageerde eerder al verwonderd dat de campagne vragen doet rijzen.

Foto AFP

MEEST RECENT