Rush op stookolie door bar winterweer

Rush op stookolie door bar winterweer

Rush op stookolie door bar winterweer

Print
Het mag dan officieel lente zijn, brandstofhandelaars komen handen te kort om lege stookolietanks te vullen. Ze krijgen tot de helft meer oproepen dan anders, zeker nu het de komende dagen opnieuw gaat vriezen. Opvallend is het aantal noodoproepen.

“We krijgen noodoproepen van mensen die echt geen druppel stookolie meer in hun tank hebben”, zegt Johan Mattart, woordvoerder van de Belgische Federatie van Brandstofhandelaars (Brafco).

Er komen zelfs zo veel oproepen binnen dat de sector een wetswijziging vraagt van de rij- en rusttijden. Chauffeurs die nu zes dagen op rij achter het stuur zitten, maximaal 4,5 uur aan een stuk, zijn verplicht om nog eens 45 opeenvolgende uren te rusten. Dat staat zo in een Europese verordening van 2006.

“Maar als er een noodoproep binnenkomt, kunnen we niet uitrukken”, zegt Mattart. “Of we riskeren een boete.”

De sector vraagt aan staatssecretaris voor. Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) om de wetgeving aan te passen. Dat kan hij volgens de sector, omdat Europa uitzonderingen voor een periode van dertig dagen toelaat.

Door de ijskoude start van de lente krijgen brandstofhandelaars tot de helft meer oproepen binnen dan in een normale lentemaand. In de hoop dat een nieuwe koudeprik zou uitblijven, hebben veel klanten hun stookolietank volledig opgebruikt. En dat is erg schadelijk. De leidingen van de installatie zuigen lucht aan, waardoor de filters verstopt geraken.

WB

Foto Photo News

.

Nu in het nieuws