Kwart restaurants overweegt om voorschot te vragen bij reservaties

Kwart restaurants overweegt om voorschot te vragen bij reservaties

Kwart restaurants overweegt om voorschot te vragen bij reservaties

Print
Eén op de drie klanten die zijn restaurantreservatie niet kan halen, verzuimt het om het de zaak daarvan op de hoogte te brengen. Dat blijkt uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ), die 453 restaurants bevroeg. De niet ingevulde reservaties leiden tot omzetverlies, omdat de uitbater dan te veel ingrediënten in huis haalt en nodeloos extra personeel inzet.

Onder de sterrenrestaurants zijn er al enkele die daarom beslist hebben met een voorschot te werken. Een kwart van de bevraagde restaurants overweegt dat ook te doen. De rest ziet het niet zitten omdat ze daarmee meer klanten vrezen af te schrikken.

"Financieel pijn"

Volgens het onderzoek van het NSZ dagen bij reservatie vijf procent van de klanten niet op. Bij de meeste restaurants bestaat de helft van de bezette tafels uit reservaties. "Het toont duidelijk aan dat niet-geannuleerde reservaties de restaurants erg hoog zitten en financieel pijn doen. Een tafel die tegen de verwachting in leeg blijft, voelt een restauranthouder meteen in de portefeuille. In deze crisistijden en met de torenhoge faillissementscijfers in de horeca in het achterhoofd is elke niet gerespecteerde reservatie er één teveel", zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

Uit cijfers van Graydon blijkt dat de voorbije twee maanden maar liefst 369 Belgische horecazaken over de kop gingen. Dat is tot nu toe 18 procent van het totale aantal failissementen dit jaar.

MCe
Archieffoto

Nu in het nieuws