Food

Eetmythes ontrafeld: zoveel eieren, bananen, boter, aardappelen en lightproducten mag je echt eten!

Print

Eetmythes ontrafeld: zoveel eieren, bananen, boter, aardappelen en lightproducten mag je echt eten!

Er doen heel wat eetmythes de ronde. Zo zouden bananen ongezond zijn, staat er een maximum op het aantal te eten eieren en zijn aardappelen altijd slecht voor je lijn. Maar klopt dat ook?

Eieren

Eieren werden lange tijd als een boosdoener voor je cholesterolgehalte aanschouwd, omdat het eigeel veel cholesterol bevat. Zo simpel is het echter niet, want je lichaam neemt niet alle cholesterol uit die eigelen op. Een groot deel zal gewoon weer uit je lichaam verdwijnen via je stoelgang. Toch is er een maximum op het aantal te eten eieren per week. Wekelijks consumeer je best niet meer dan drie eieren. Toch is het niet zo dat je die eieren best voor charcuterie vervangt, want daar zitten vaak meer verzadigde vetten in verwerkt.

Bananen

Bananen zijn calorierijker dan ander fruit. Waar andere fruitsoorten ongeveer 40 calorieën per 100 gram bevatten, hangt het gemiddelde bij een banaan rond de 100 calorieën per 100 gram. Toch zijn bananen erg handig als je veel sport, omdat de fruitsoort veel magnesium bevat en daardoor goed is voor je spieren.

Boter

Boter is ongezonder dan olijfolie omdat ze meer verzadigde vetzuren bevat, als je gaat koken doe je dat dus best met een gezonder alternatief dan olijfolie.

Aardappelen

Aardappelen bevatten een hoge glycemische index, een rangschikking die aangeeft hoeveel invloed een voedingsmiddel op je bloedsuikerspiegel heeft. Toch kunnen aardappelen met mate gegeten worden als ze vooral in combinatie met veel groenten en een beetje vis of vlees worden geconsumeerd.

Light

Lightproducten zijn niet altijd even light. Ze bevatten vaak minder vet, maar zijn dan wel rijker aan suikers of andere voedingsstoffen. Bovendien geven ze je een vals gevoel van gezond bezig te zijn en dus meer te mogen eten dan je anders zou doen.

Photo News

NIET TE MISSEN