Autobouwers liegen over brandstofverbruik

Autobouwers liegen over brandstofverbruik

Autobouwers liegen over brandstofverbruik

Print
Wagens gebruiken gemiddeld bijna een kwart meer dan wat constructeurs ons voorspiegelen. Bovendien vervalsen ze Europese tests om zo bepaalde milieunormen te halen. Dat concludeert Transport & Environment (T&E) in zijn rapport, zo melden de Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace.

T&E vergeleek voor zijn onderzoek de testresultaten van de fabrikanten met die van een onafhankelijk labo. De onderzoekers onderwierpen zes nieuwe standaardauto's aan dezelfde tests die ze bij de constructeurs ondergaan.

Kwart meer uitstoot

Uit die proeven blijkt nu dat de CO2-uitstoot gemiddeld 23 procent hoger ligt dan de cijfers waarmee de fabrikanten uitpakken. Volgens T&E komt dat omdat de onderzoekers gewone wagens gebruikten. Constructeurs passen de testwagens aan om zo onrealistische resultaten te kunnen boeken.

De onderzoekers weten naar eigen zeggen exact welke trucs er worden toegepast. Zo worden onder meer de spleten rond deuren en roosters afgeplakt, banden te hard opgepompt en worden de wielen en het remsysteem aangepast.

Nieuwe testprocedure

Mathias Bienstman van de Bond Beter Leefmilieu denkt er het zijne van: "Dit nieuwe bewijs toont dat Europese autofabrikanten hun eigen klanten bedotten door het manipuleren van officiële tests. Dit zorgt voor duizenden euro's bijkomende brandstofkosten voor de automobilisten. De nieuwe auto's en bestelwagens die nu op de markt komen moeten opnieuw getest worden in realistische omstandigheden".

De onderzoekers van T&E vragen een nieuwe testprocedure. De 'World Light Duty Test Procedure' zou er in 2016 moete komen.

Greenpeace sluit zich daarbij aan. "De gemiddelde CO2-uitstoot van 95g CO2/km in de wetgeving moet resulteren in een effectieve uitstoot van 95g op de weg. De industrie boekte tot hiertoe vooruitgang om te voldoen aan de CO2-normen maar dat rechtvaardigt de achterpoortjes en 'supercredits' niet", vindt Brecht Van der Meulen van Greenpeace.

MCe
Archieffoto

.

Nu in het nieuws