Nieuwe tramlijn rijdt in maart 2015 door 'Reuzenpijp'

Print
Vanaf maart 2015 rijdt er een nieuwe tram tussen Wommelgem en het Antwerpse stadscentrum. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits, directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, en Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis gaven vrijdag de eerste spadesteek voor de werken.

Tweeëndertig jaar nadat de ruwbouwwerken aan de metrotunnel onder de Carnotstraat en de Turnhoutsebaan werden beëindigd, begint De Lijn aan de afwerking van die tunnel. Maandag starten ook de werken aan een nieuwe tramlijn tussen de rotonde in Wommelgem en de Antwerpse Meir. Zo zal vanaf maart 2015 iedereen in vijftien minuten van Wommelgem naar Antwerpen kunnen reizen.

Vanaf het premetrostation Astrid, de halte aan het Centraal Station, zal de tram via de 'Reuzenpijp' naar de parking aan het rondpunt van Wommelgem rijden. De tram komt boven op de Herentalsebaan in Deurne - voorbij het kruispunt met de Luitenant Lippenslaan - en rijdt via de bestaande sporen van lijn 24 naar het AZ Monica. Van de Florent Pauwelslei rijdt hij verder over de Ruggeveldlaan om later aan te sluiten op de tramsporen aan de August van de Wielelei. Ter hoogte van de brug van de E34/E313 slaat de tram op de Ruggeveldlaan af en rijdt hij parellel met de autostrade naar het rondpunt in Wommelgem.

Met deze nieuwe tramverbinding wordt ook het nieuwe metrostation Zegel - vlakbij de Roma - op de Turnhoutsebaan in gebruik genomen.

De totale investering van de nieuwe tramverbinding kost 100 miljoen euro van de Vlaamse regering.

De nieuwe lijn verlengt het Antwerpse tramnet met zeven kilometer en zorgt voor veertig procent tijdswinst tegenover het bovengrondse tramnet. Doordat de 'Reuzenpijp' drie jaar lang goed is onderhouden, kan er bovendien meteen gestart worden met de werken.

LYNN SYMONS

MEEST RECENT