Stadsmagazine De Nieuwe Antwerpenaar ruimt baan voor digitaal alternatief

Stadsmagazine De Nieuwe Antwerpenaar ruimt baan voor digitaal alternatief

Stadsmagazine De Nieuwe Antwerpenaar ruimt baan voor digitaal alternatief

Print
Nadat onlangs de interne werking van het stadsbestuur al een grondige digitalisering onderging, is binnenkort ook de externe communicatie van de stad Antwerpen aan de beurt.

Het digitale platform antwerpen.be krijgt een grondige makeover en wordt vanaf mei 2014 de vervanger van het bekende stadsmagazine De Nieuwe Antwerpenaar. Het stadsbestuur denkt wel nog na over een manier om digitaal moeilijk bereikbare doelgroepen toch nog een gedrukt communicatiemedium aan te bieden.

De Nieuwe Antwerpenaar is het gratis informatieblad van de stad Antwerpen dat huis-aan-huis bedeeld wordt en om de twee weken verschijnt. Vanaf september zal dat nog slechts maandelijks zijn, waarna het vanaf mei 2014 volledig vervangen wordt door het tegen dan volledig vernieuwde digitale platform van de stad. De websites van De Nieuwe Antwerpenaar (www.dna.be) en van de stad (www.antwerpen.be) zullen worden samengevoegd tot één digitale toegangspoort voor zowel wervende communicatie als publieke dienstverlening.

De verdere digitalisering komt er volgens burgemeester Bart De Wever (N-VA) omdat onderzoek heeft uitgewezen dat 85 procent van de Antwerpenaars thuis over internet beschikt en meer dan 2 op 3 er ook dagelijks gebruik van maakt. Enkel in de leeftijdsgroepen ouder dan 65 zijn die cijfers nog beduidend lager. Zij krijgen allicht een specifiek op hen gericht gedrukt medium, al moet de verspreiding daarvan nog besproken worden. Voor de stad betekent de digitalisering een besparing van 925.000 euro ten opzichte van de huidige situatie, voornamelijk door de lagere drukkosten.

BELGA
archiefbeeld
MEEST RECENT