Electrabel verbaasd dat Creg voor zijn reclame waarschuwde

Electrabel verbaasd dat Creg voor zijn reclame waarschuwde

Electrabel verbaasd dat Creg voor zijn reclame waarschuwde

Print
De Creg, de federale energiewaakhond, noopt de consumenten vrijdag tot waakzaamheid ten opzichte van reclame die elektriciteits- en aardgasleverancier Electrabel maakt. In hun huis-aan-huis reclameblad 'Energiek' dat eind februari werd verdeeld, verwijst Electrabel naar een prijsvergelijking van de Creg, waaruit bleek dat Electrabel begin dit jaar de goedkoopste stroomleverancier was.

In een uitnodiging aan de consument tot "waakzaamheid" bevestigt de Creg dat het Fixonline-contract van Electrabel in januari inderdaad het goedkoopste was, maar dat dit contract in februari niet langer het goedkoopste is en met 8,5 procent is gestegen. Voor Vlaanderen en Wallonië staat het op plaats negen van het Creg-klassement, en voor Brussel op plaats twee.

Gedeeltelijke info

Bovendien, aldus de Creg, biedt de leverancier naast dit contract ook vier andere contracten aan waarvan de prijzen beduidend hoger liggen dan het Fixonline-contract. Bepaalde reclameboodschappen of verklaringen hebben de neiging "om de consumenten slechts gedeeltelijk te informeren en hen ertoe te brengen om niet altijd de meest interessante aanbieding te kiezen", zo waarschuwt de energiewaakhond, die de consument aanraadt te blijven vergelijken.

Volgens de Creg is de oproep niet gericht tegen Electrabel. "Het gaat om een algemene analyse. Maar door het feit dat de Creg wordt geciteerd door Electrabel, wordt het bedrijf bij naam genoemd. Verschillende directieleden van de Creg wilden toch reageren", luidt het bij de Creg, die er nog op wijst dat Electrabel op het moment van de reclame eind februari al lang op de hoogte was van het feit dat ze niet meer het goedkoopst waren.

Electrabel verbaasd

Electrabel reageert "met verbazing" op de communicatie van de Creg. De federale energiewaakhond waarschuwde vrijdag voor reclame van Electrabel. Volgens het energiebedrijf heeft het in het huis-aan-huis reclameblad 'Energiek' enkel verwezen naar de vele positieve reacties op de prijsverlaging die het heeft doorgevoerd, onder meer van de Creg.

Belga
Archieffoto