Citroenpils countert cava

Citroenpils countert cava

Citroenpils countert cava

Print
De biermarkt blijft onder druk staan. InBev stelde in 2012 in België een daling van de bierverkoop vast met vier procent. Nieuwe bieren, zoals een citroenbier van Maes, kunnen het tij keren.

Belgische bierbrouwers zien meerdere redenen voor de dip in de biermarkt, die in 2012 vier procent prijs moest geven. Het slechte weer, het rookverbod en de economische crisis maken het de sector, die blijft merken dat pilsbier meer onder druk staat dan speciaalbieren, moeilijk.

Vernieuwing op de pilsmarkt komt er nu van Alken-Maes, met een stijging van 0,3% (tot 11,9%) wél een winnaar in 2012 (al blijft AB InBev met een aandeel van 56% de grootste). De brouwer lanceert vandaag Maes Radler, een pils die, naast citroensap, slechts twee procent alcohol bevat.

Dit biertype, ingeburgerd in landen als Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Kroatië, doet zo ook bij ons zijn intrede. “We hebben rekening gehouden met de smaak van ons publiek”, zegt Lars Vervoort van Alken-Maes. “Dus blijft de typerende biersmaak behouden.”

Alken-Maes noemt Maes Radler een manier om de pilsmarkt een nieuwe dynamiek te geven. Het bier werd uitgetest bij een proefpubliek en charmeerde volgens de producent mannen én vrouwen, maar ook de niet-bierdrinkers die nu op café naar een glaasje wijn of cava grijpen.

SV