Marino Keulen vreest voor Fyra-debacle bij De Lijn

Marino Keulen vreest voor Fyra-debacle bij De Lijn

Marino Keulen vreest voor Fyra-debacle bij De Lijn

Print
"De Lijn heeft vooral gekeken naar de prijs en niet naar de kwaliteit." Dat zegt Vlaams Volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) over de aankoop van 386 nieuwe bussen door De Lijn. Keulen hoopt dat de openbaarvervoersmaatschappij op die manier niet afstevent op een scenario dat identiek is aan het Fyra-debacle van de NMBS.

De Lijn maakte gisteren de aankoop van 386 nieuwe bussen bekend. Aan die investering hangt een prijskaartje van 93 miljoen euro. De Vlaamse busbouwers Van Hool en VDL mogen 103 bussen bouwen, het Franse Irisbus vervaardigt er 160 en voor de 123 resterende hybride bussen volgt nog een aanbesteding.

Fyra

Keulen stelt zich vragen bij de toewijzing van 160 bussen aan Irisbus. De Franse maatschappij is onderdeel van het Italiaanse bedrijf Fiat International. De link naar AnsaldoBreda, de Italiaanse bouwer van de alom bekritiseerde Fyra-trein, is voor Keulen dan ook snel gelegd. De NMBS koos destijds voor de Fyra omdat er niet voldoende middelen waren om een kwaliteitsvolle hogesnelheidstrein aan te kopen.

"Het is duidelijk dat ook in de toewijzing van de bestelling van De Lijn vooral de kostprijs gespeeld heeft", zegt Keulen. "Dat mag niet het belangrijkste criterium zijn. Met een overheidssubsidie van meer dan één miljard euro moet De Lijn ruimte hebben om te gaan voor kwaliteit."

ToMas
Foto TVG

MEEST RECENT