Dossier Ford Genk

Kleine aanpassingen moeten Genkse Ford-modellen aantrekkelijk houden

Kleine aanpassingen moeten Genkse Ford-modellen aantrekkelijk houden

Kleine aanpassingen moeten Genkse Ford-modellen aantrekkelijk houden

Print
Bij de toespraken die maandag werden gehouden om de maatregelen tegen een hoge werkdruk uit te leggen, hebben de directies van de toeleveringsbedrijven tevens aangegeven dat Ford een aantal aanpassingen voorbereidt om de Mondeo, Galaxy en S-Max aantrekkelijk te houden tot einde 2014.

De belofte van Ford om nog tot einde 2014 auto's te blijven bouwen in Genk, heeft meer bevestiging nodig, vinden de werknemers.

Het schrappen van 1 shift vanaf juni en andere liquidatiescenario's, zijn actuele gesprekonderwerpen. De directies van de toeleveringsbedrijven hebben daarom alvast een poging ondernomen om het vertrouwen op te krikken.

In hun overleg met Ford werd gezegd dat er facelifts en andere wijzigingen worden voorbereid die de in Genk gebouwde modellen aantrekkelijk moeten houden tot de fabriek definitief sluit einde 2014.

Mondeo

Normaal zou over een tweetal maanden de productie van de nieuwe Mondeo in Genk hebben moeten starten. Die verhuist zoals bekend naar Valencia, waar de eerste voorbereidingen intussen al worden getroffen. Intussen zal het oude model nog tot oktober 2014 in Genk worden gebouwd.

Om de verkoop van deze versie te stimuleren, kondigt Ford stapsgewijs een aantal optimalisaties aan, waaronder andere motorisaties, designaccenten en optiepakketten. Ook voor de Galaxy en de S-Max, waarvan de productie tot december 2014 in Genk zal gebeuren, liggen soortgelijke aanpassingen op tafel. Ze moeten een stimulans zijn om nog zo'n 123.000 auto's op jaarbasis te kunnen verkopen en produceren in Genk.

Belga
Archieffoto