Aantal gevallen van fraude met internetbankieren neemt fors toe

Aantal gevallen van fraude met internetbankieren neemt fors toe

Aantal gevallen van fraude met internetbankieren neemt fors toe

Print
Vorig jaar zijn in België 1.003 gevallen van fraude met internetbankieren vastgesteld. Dat is een forse stijging tegenover 2011, toen er 94 gevallen waren. Dat blijkt uit cijfers van Febelfin, de federatie van de financiële sector.

De slachtoffers speelden samengeteld net geen 3 miljoen euro kwijt door de fraude, na aftrek van gerecupereerde bedragen. In 2011 bedroeg het fraudeverlies "maar" 175.332 euro en toen werden gerecupereerde bedragen nog niet afgetrokken.

Febelfin wijst erop dat het aantal fraudegevallen nog altijd miniem is in vergelijking met de 8,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren en de 460 miljoen sessies die per jaar worden genoteerd.

Ook in vergelijking met onze buurlanden vallen de cijfers goed mee, zo merkt de federatie op. Zo was er in de eerste zes maanden van 2012 in Nederland een fraudeverlies van 27,3 miljoen euro.

Phishing

De stijging in 2012 is hoofdzakelijk toe te schrijven aan phishing. Daarbij sturen de fraudeurs de klanten eerst e-mails, zogezegd in naam van de bank, waarin ze hen vragen een aantal gegevens door te geven. Vervolgens nemen ze telefonisch contact op en geven ze zich uit voor een medewerker van de bank.

Febelfin raadt gebruikers van onlinebankieren aan hun computer voldoende te beveiligen en niet in te gaan op e-mails of telefoons waarbij gevraagd wordt naar persoonlijke gegevens of codes. Ook is het aangewezen enkel een elektronische handtekening te zetten voor een opdracht die de gebruiker verwacht of zelf heeft gevraagd. Bij twijfel is het best de transactie onmiddellijk stop te zetten en de bank te contacteren. Tot slot raadt Febelfin aan de rekeninguitreksels regelmatig te controleren.

Belga
Archieffoto