Food

"Diepvriesgroenten bevatten meer vitaminen dan verse producten"

Print

Diepvriesgroenten bevatten meer vitaminen dan verse producten

Bent u een echte groentefanaat? Dan kan u vaak beter voor de diepvriesvariant kiezen, zowel voor uw budget als voor uw lichaam.

"Vers en vers is twee. Als je je groenten zelf kweekt en onmiddellijk na het oogsten kunt consumeren, heb je echte veldverse groenten van uitmuntende kwaliteit. De realiteit is vaak anders. Groenten die in de supermarkt liggen, worden ook als vers beschouwd, maar in de strikte zin van het woord zijn ze dat niet. Ze hebben al een hele weg afgelegd op het moment dat je ze koopt. Dat is zeker zo voor niet-seizoensgroenten, zoals de boontjes uit Afrika die je in de winter kan kopen. De vitaminen en andere voedingswaarden zijn al fors afgenomen op het moment dat je ze thuis bereidt. Om groenten te kunnen invriezen, moeten ze eerst worden geblancheerd. Dat is om de bacteriën te doden en bepaalde enzymen die kleur- en smaakveranderingen zouden kunnen veroorzaken, inactief te maken. Dat blancheren gaat gepaard met een zeer gering vitamineverlies. Maar zodra ze diepgevroren zijn, worden de vitaminen minstens een jaar lang behouden", vertelt professor Koen Dewettinck van de Vakgroep voedselveiligheid en voedselkwaliteit van de UGent aan een krant van De Persgroep. Conclusie: diepgevroren groenten zijn vaak niet alleen goedkoper maar bevatten ook meer vitaminen dan 'verse' groenten.

Photo News

NIET TE MISSEN