Den Haag gaat zelf spoorverbinding met Brussel regelen

Den Haag gaat zelf spoorverbinding met Brussel regelen

Den Haag gaat zelf spoorverbinding met Brussel regelen

Print
De Nederlandse gemeente Den Haag gaat vanaf eind deze maand met zeven vervoersbedrijven praten over de exploitatie van een treinverbinding tussen Den Haag Centraal en Brussel-Zuid. Dat maakte de gemeente woensdagmiddag bekend.

Den Haag heeft bij spoornetbeheerder ProRail capaciteit aangevraagd op het spoor tussen Den Haag en Brussel. Hiervoor heeft de gemeente een besloten vennootschap opgericht. Het is de bedoeling dat het spoorbedrijf dat de intercitylijn uiteindelijk gaat verzorgen, die vennootschap dan overneemt.

Beneluxtrein

Den Haag heeft sinds 9 december geen rechtstreekse treinverbinding meer met Antwerpen en Brussel. De aloude Beneluxtrein is opgeheven en vervangen door de Fyra. Wie daarmee wil reizen moet echter eerst naar Rotterdam en dan overstappen.

Den Haag onderzoekt nu of het mogelijk is een nieuwe treinverbinding tot stand te brengen. Deze trein zal stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid.

Schepen van Verkeer Peter Smit liet weten het marktonderzoek naar de mogelijkheden in korte tijd te hebben opgezet. "De aanvraag bij ProRail is de deur uit en eind januari spreken we met de eerste bedrijven. In totaal nodigen we zes à zeven bedrijven uit om de mogelijkheden van de door ons gewenste treinverbinding te onderzoeken."

Geen bezwaar

De Europese Commissie heeft geen bezwaren tegen de treinverbinding die de gemeente Den Haag mogelijk wil inleggen. Dat blijkt uit een schriftelijke vraag van Europarlementslid Ivo Belet.

De Commissie wijst er wel op dat het recht om een alternatieve spoorverbinding op te zetten, kan worden beperkt "indien het economisch evenwicht van de concessie in het gedrang zou komen".

Foto: Belga

MEEST RECENT