Di Rupo: "Iedereen moet meewerken aan spoorhervorming"

Print

Di Rupo: Iedereen moet meewerken aan spoorhervorming

Het kernkabinet heeft woensdag een akkoord bereikt over de hervorming van de NMBS. De spoorwegen evolueren van een drieledige naar een tweeledige structuur, met één aanspreekpunt voor de reiziger.

In 2005 werd bij de NMBS een drieledige structuur geïntroduceerd, maar die heeft nooit echt gewerkt. "De stiptheid ging achteruit, de tevredenheid van de reizigers daalde en de schuld ging omhoog", vat minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette de voornaamste problemen samen.

Daarom werd in het jongste regeerakkoord een nieuwe hervorming van de spoorwegen in het vooruitzicht gesteld. Woensdag werd overeenstemming bereikt over een structuur waarin de NMBS alle contacten met de reizigers verzorgt. Infrabel krijgt voortaan een dienende rol en zorgt er achter de schermen voor dat de infrastructuur in orde blijft.

Lees ook: Spoorbonden dreigen met acties na "politiek akkoord"

Personeel

De NMBS-Holding, nu verantwoordelijk voor het personeelsbeleid, verdwijnt en daarmee is meteen ook het heikelste punt in de hervorming aangestipt. De vakbonden willen immers niet dat het personeelsbestand wordt opgesplitst tussen NMBS en Infrabel.

In het huidige compromis wordt het personeel daarom ondergebracht in een entiteit, een soort sociaal secretariaat, die wordt beheerd door NMBS en Infrabel samen.

"De werknemers blijven dus aan de slag voor één grote werkgever, met behoud van loon en van het aantal jobs", zegt Magnette, die woensdagavond al overlegt met de spoorbonden.

Lees ook: Akkoord over hervorming NMBS



Premier Elio Di Rupo hoopt alvast dat het niet tot een staking komt. "Iedereen moet constructief meewerken aan deze evolutie", waarschuwt hij.

Nu de hervorming van de spoorwegen rond is, vertrekt Paul Magnette zoals beloofd naar Charleroi, waar hij burgemeester wordt. Wie zijn ministerpost overneemt, is voorlopig niet bekend.

Belga
Foto's PhotoNews

MEEST RECENT