Fyra maand in gebruik: 3 op 10 treinen vertraagd

Fyra maand in gebruik: 3 op 10 treinen vertraagd

Fyra maand in gebruik: 3 op 10 treinen vertraagd

Print
In de eerste maand na de lancering van de Fyra tussen Brussel en Amsterdam hebben 110.000 mensen met de hogesnelheidstrein gereisd. Drie op de tien treinen kwamen met een vertraging van minstens vijf minuten aan op hun eindbestemming. Dat melden de spoorwegmaatschappijen NMBS en NS Hispeed woensdag.

De bedrijven spreken van vooruitgang en hoopgevende resultaten. "Waar in de eerste week van de dienstregeling de helft van de Fyra-treinen op tijd reed, is dat inmiddels gegroeid naar 71 procent", luidt het in een persbericht. De maatschappijen erkennen wel dat het nog beter moet.

Communicatie

De vertragingen zijn meestal het gevolg van communicatiestoringen tussen de trein en de baan (met snelremmingen als gevolg om de veiligheid te garanderen), storingen in de elektronica van de trein of infrastructurele problemen. "Met de diverse partijen in de hele spoorsector wordt hard gewerkt deze problemen te verhelpen", heet het.

De meeste reizigers reizen met een Supersaverticket, het laagste tarief van Fyra (vanaf 25 euro). Elke dag kopen ook enkele honderden reizigers een 'Jump-on ticket'. "Met deze beide kaartsoorten reizen onze klanten goedkoper of gelijk aan het oude IC Brussel-tarief en zijn ze daarenboven tot een uur eerder in Brussel", aldus NMBS en NS Hispeed.

De Fyra reed op 9 december voor het eerst tussen Brussel en Amsterdam (Brussel-Zuid - Brussel-Centraal - Antwerpen - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam). Op weekdagen rijden er twintig treinen over de hogesnelheidslijn (tien in elke richting), tijdens het weekend zijn dat er achttien per dag.

Door de opstartproblemen pleiten reizigersverenigingen in België en Nederland voor de herinvoering van de IC-trein, ook wel de Beneluxtrein of Amsterdammer genoemd.

Foto Belga

MEEST RECENT