Derde VRT-net vindt zijn publiek niet

Derde VRT-net vindt zijn publiek niet

Derde VRT-net vindt zijn publiek niet

Print
Terwijl Eén en Canvas prima scoren, is OP12 een zorgenkindje voor de VRT. ’s Avonds kijkt er haast geen kat. Het net kost de VRT vier miljoen euro per jaar.

OP12 is het derde VRT-net. Het werd opgestart, op 14 mei, om de Ketnetprogramma’s een plaatsje te garanderen. Voordien werden die vaak onderbroken voor sport of nieuws. Dat Ketnetgedeelte van de zender doet het goed, maar na 20 uur zit OP12 met een probleem. De zender heeft twee procent marktaandeel. Daarmee is het het kneusje van de klas.

Bart Peeters

Vooral de eigen programma’s scoren niet. Volgens de beheersovereenkomst met de Vlaamse regering moet OP12 ook nieuwe doelgroepen trachten te bereiken. Blikvangers daarbij zijn 'Fans of Flanders' en 'Magazinski'. Dat wordt gemaakt door AlaskaTV, het productiehuis van Stijn en Bart Peeters, en is een programma voor en door jongeren. Zowel 'Magazinski' als 'Fans of Flanders' circuleren tussen 15.000 en 35.000 kijkers.

Toch slaat de VRT geen alarm. “Ze zijn kwalitatief zeer goed”, zegt Björn Verdoodt. “Ook het bereik valt mee.”

OP12 kost de VRT jaarlijks wel vier miljoen euro, toevallig ook het bedrag dat de openbare omroep moet besparen. “Maar we voeren de beheersovereenkomst perfect uit”, aldus Verdoodt.

TOM VETS
Beeld: Magazinski

MEEST RECENT