Eerste fase stationsproject kost ruim 180 miljoen

Exact een week na nieuwjaar start de werf voor het stationsproject op, en dat zullen de Mechelaars geweten hebben. Eind 2016 moet de eerste fase klaar zijn. De twee extra sporen voor hogesnelheidstreinen, de nieuwe ontsluitingsweg en de ondergrondse parking kosten ruim 180 miljoen euro.

Sven Van Haezendonck

Het voorbije jaar is er al heel wat voorbereidend werk verricht voor het project. Zo is aan de Hanswijkvaart een tijdelijke parking voor negenhonderd wagens aangelegd en aan de Postzegellaan is een nieuw tractiestation gebouwd. "Dat levert de stroom voor het spoorwegverkeer. Het oude moest wijken voor de nieuwe spoorbypass en de tangent", zegt woordvoerder Rudy Van Camp van Mechelen in Beweging.

Tot nog toe bleef de hinder beperkt. Daar komt in 2013 verandering in, nu de grootste werf ooit in Mechelen uit de startblokken schiet. Vanaf maandag 7 januari wordt de parking achter het centraal station volledig ontruimd, en moeten bestuurders uitwijken naar twee tijdelijke parkings. De werkzaamheden duren een viertal jaar. Van Camp: "Tijdens de eerste weken van januari worden ook de woningen en het voormalige bowlingcenter aan de Hanswijkvaart gesloopt. Eind februari of begin maart begint de aannemer dan met het afgraven van de parking."

Eerst zal hij diepe, betonnen wanden aanbrengen om het uitgraven van de bouwput mogelijk te maken. De bouwput van de ondergrondse parking wordt tot 23 meter diep. De parkeergarage zal drie verdiepingen tellen en plaats bieden aan 1960 wagens. "Het uitgraven van de put start na de bouwvakantie in augustus", geeft Rudy Van Camp aan.

Lees de reportage in de weekendkrant van Gazet van Mechelen van 29 en 30 december.

SVH

Foto Patrick Hattori

Meer nieuws uit regio Mechelen

DOEN! in Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio