Nederlanders overspoelen Essen

Print

Nederlanders overspoelen Essen

Essen - Nederlanders die in Essen de trein nemen, het is een bekend fenomeen. Maar nu de nieuwe Fyra zich niet van zijn beste kant laat zien, nemen nog méér Nederlanders de trein in de grensgemeente.
Op de parking van het station in Essen staan beduidend meer auto's met Nederlandse nummerplaat dan anders. Steeds meer Nederlanders nemen daar de IC-trein richting Brussel. "In regel is het altijd wel druk met Nederlanders die hun auto hier parkeren", zegt onderstationschef Herman Roux van de NMBS in Essen. "Maar tegenwoordig zitten de treinen eivol. We houden statistieken bij van het aantal reizigers. Dat doen we door te kijken hoeveel zitplaatsen er bezet zijn. Vroeger mocht je rekenen op tien procent Nederlanders op de treinen van en naar Essen. Nu is er een capaciteit van 50 tot 90 procent meer reizigers. Op piekmomenten zelfs 110 procent. Dat wil zeggen dat alle zitplaatsen volzet zijn en dat de reizigers moeten rechtstaan. De treinen zitten dus overvol."

Veel klachten van reizigers krijgen ze in het station van Essen niet. "Toch wordt er binnen de NMBS aan gewerkt om voor meer versterking te zorgen", legt Roux uit. "In de praktijk houdt dat in dat er meer wagons zullen aangekoppeld worden."

In de stationshal van Essen wachten zakenmannen Maas en Brons op hun trein richting Nederland. "Ik kom uit het Oosten van Nederland en zette mijn wagen in Roosendaal", zegt de heer Brons. "Dat deed ik altijd. Ik heb nog overwogen om met de auto hier naartoe te komen en als we op voorhand hadden geweten dat we zoveel vertraging zouden oplopen dan hadden we dat ook gedaan. We gingen ervan uit dat we een redelijke verbinding zouden hebben. Maar dit is natuurlijk niets." "We komen terug van een zakenreis uit Londen", gaat de heer Maas verder. "De problemen begonnen al met de Eurostar. Daardoor vielen we van de ene vertraging in de andere. Ook in Brussel en Antwerpen zaten we vast. Dit is een droevig verhaal. Vroeger gingen we altijd met de IC-trein van Den Haag via Rotterdam en Roosendaal naar Antwerpen en Brussel. In een uurtje kon je toen van Roosendaal naar Brussel." De heren vroegen aan een conducteur wat ze nu het beste konden doen om niet nog later thuis te komen. "Er werd ons verteld dat er op dit moment afspraken gemaakt zouden worden over een nieuwe IC-trein. Of dat klopt weten we natuurlijk niet. Wat we wel weten is dat verbindingen vroeger wel goed werkte."

"De klantvriendelijkheid straalt er niet van af", vinden de zakenpartners. "Het is een grote verarming van de dienstverlening. In Roosendaal gaat het tenslotte om een regio van 80.000 mensen en die worden verstoken van een vorm van Intercity die altijd uitstekend functioneert." "Ik heb er maar een paar keer per jaar last van wanneer ik voor zaken naar Londen ga", zegt de man nog. "Maar ik kan me voorstellen dat het voor de mensen hier heel vervelend is. Essen is nu belangrijke plaats geworden voor ons Nederlanders.

MaTi
Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio