Jana Bens wint thesisprijs

Jana Bens wint thesisprijs

Jana Bens wint thesisprijs

Print
Wuustwezel -

Jana Bens uit Wuustwezel heeft de thesisprijs van de Vlaamse Regulator voor de Media gewonnen met haar eindwerk over reclamegeletterdheid bij negen- tot twaalfjarigen. Jana studeert aan de Vrije Universiteit van Brussel. De Vlaamse Regulator voor de Media reikte voor de tweede keer zijn thesisprijs uit.
Jana Bens van de Vrije Universiteit Brussel won met haar masterproef 'Begrijpen kinderen de taal der e-reclame? Een onderzoek naar de reclamegeletterdheid van 9- tot 12-jarigen inzake nieuwe online reclamevormen, in vergelijking met traditionele reclametechnieken.' Jana is heel blij met de onderscheiding en licht met plezier haar thesis toe. "Kinderen moeten beter geïnformeerd worden over bestaande marketing- en reclametechnieken zodat ze hun kritische zin hierover ten volle kunnen ontwikkelen. Dit gebeurt vandaag de dag nog onvoldoende." In haar masterproef onderzocht Jana of kinderen van negen tot twaalf jaar al notie hebben van online reclame. Ze zocht uit via welke kanalen ze hun kennis verkregen hebben en of online reclame moeilijker of 'anders' is om mee om te gaan dan traditionele reclamevormen. "Uit het onderzoek bleek dat kinderen slechts in beperkte mate vertrouwd zijn met nieuwe online reclamevormen. Vaak zijn ze ze op het net al tegengekomen, maar beseften ze niet dat het om reclame ging." Ouders bleken de voornaamste reclameopvoeders te zijn, op de voet gevolgd door leerkrachten. "Zowel de ouders als de leerkrachten vinden het belangrijk dat kinderen kritisch kunnen omgaan met reclame. Mijn besluit was dan ook dat kinderen nog beter geïnformeerd moeten worden over bestaande marketing- en reclametechnieken zodat ze hun kritische zin hierover ten volle kunnen ontwikkelen.Vandaag de dag gebeurt dit volgens mij nog onvoldoende", aldus Jana. An Van den Ouwelan
MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio