Biba en Loeba leren kleuters meer en beter bewegen

Biba en Loeba leren kleuters meer en beter bewegen

Biba en Loeba leren kleuters meer en beter bewegen

Print
Ranst - Ann de Wilde en Liesbeth Verhoeven hebben een methode ontwikkeld om kleuters meer en beter te laten bewegen. Dat resulteerde in het werk “Fit voor Leren”. Op de recentste boekenbeurs in Frankfurt werd het boek dat uitgeverij De Boeck publiceerde, bekroond met de bronzen award voor het beste Europese schoolboek.
Liesbeth en Ann zijn twee bewegingsspecialisten met een jarenlange onderwijservaring. Ze stelden allebei vast hoe steeds meer kinderen het moeilijk hadden om gewoon op een stoel te blijven zitten of hun pen goed vast te houden. Die vaststelling had ook Liesbeth al gemaakt. In haar boek “Stap voor stap” (Lannoo) heeft ze al aangetoond hoe je de motorische ontwikkeling van een kind kan stimuleren. “ Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een derde van de vijfjarige kleuters motorisch zwak presteert. Daar moet aan gewerkt worden want een zwakke motorische ontwikkeling kan als het kind groter wordt nare gevolgen hebben.

“Kinderen kunnen nu niet meer zo makkelijk op straat spelen. De gezinnen zijn kleiner en ouders hebben minder tijd voor hun kleine kinderen. Dat leidt tot kinderen die te veel zitten voor allerlei soorten schermen. Op straat ravotten zoals vroeger gebruikelijk was, is er nu bijna niet meer bij. En toch blijft bewegend spelen is en blijft voor vele kinderen de toverformule tot een volwaardige ontwikkeling.

Daarom zijn we eenvoudige bewegingsactiviteiten gaan samenbrengen. Met ons ‘Fit voor Leren’ programma willen we leerkrachten en ouders inspiratie bezorgen om kleuters te stimuleren tot bewegen. Het zijn activiteiten die het hele lichaam trainen en de diverse zintuigen stimuleren. We hebben grote tekeningen laten maken in vrolijke kleuren om alles zo stimulerend mogelijk te maken. Biba en Loeba zijn de twee figuurtjes die de oefeningen voorstellen. We beginnen zelf altijd met het Biba en Loebalied als we ergens voor ouders of leerkrachten gaan spreken.”

De inzichten van Ann en Liesbeth worden vlug opgepikt en ze zijn ervan overtuigd dat het op termijn zal leiden tot minder kinderen die een etiket als ADHD opgekleefd krijgen. “Natuurlijk als het kind echt een stoornis heeft kan onze methode niet helpen maar elk probleem is geen stoornis. De methode wordt in bijna alle Antwerpse scholen al gebruikt. Een vraag die we vaak kregen was waarom we niets deden voor de peuters van nul tot drie. Daarom hebben we dat ondertussen uitgewerkt en die reeks gaat binnenkort in productie.”

www.bodymap.be

Sylvain Liekens

Foto Patrick De Roo

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio