Dochter (4) redt hele gezin van CO-dood in Sint-Niklaas

Dochter (4) redt hele gezin van CO-dood in Sint-Niklaas

Dochter (4) redt hele gezin van CO-dood in Sint-Niklaas

Print
Een gezin met vier kinderen uit Sint-Niklaas is op het nippertje aan de dood door CO-vergiftiging ontsnapt. "Als mijn dochter niet had gehuild waren we allemaal dood geweest", zegt Pascale De Moor.

Het noodlot sloeg zondagavond rond 20.30u toe in de Minderbroederstraat in Sint-Niklaas. Een moeder was met haar vier kinderen thuis. De vader van het gezin was nog onderweg naar zijn woning.

Op dat moment zorgde een defect in de verwarmingsketel ervoor dat er koolstofmonoxide vrijkwam. Omdat het giftige gas geur- en kleurloos is, wordt het niet ontdekt en is de kans op overlijden na inademing groot. Maar de jongste dochter van het gezin, die bij de moeder sliep, voelde zich niet goed en zette haar keel open.

"Ik lag te slapen en plots begon mijn dochter te huilen", zegt moeder Pascale De Moor. "Ik pakte haar in mijn armen en vroeg haar wat er scheelde, maar veel heeft ze niet meer kunnen zeggen. Ze viel eigenlijk flauw toen ik haar vasthad. Ik riep zo hard ik kon om hulp. Dat hoorde mijn 16-jarige dochter en ze kwam onmiddellijk de kamer binnen. Ook zij viel direct flauw."

Zeer hoge CO-waarden

De echtgenoot van Pascale was net thuisgekomen en hij droeg zijn kinderen op zijn schouder naar buiten. De buren werden gealarmeerd door het voorval en zij belden de hulpdiensten. Het hele gezin werd overgebracht naar het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen. De CO-waarden in het huis waren zeer hoog, maar omdat de familie er op tijd bij was, bleek in het ziekenhuis dat niemand in levensgevaar was.

STEF VAN OVERSTRAETEN

Foto Geert De Rycke

Nu in het nieuws