Dossier Ford Genk

Het domino-effect van de sluiting van Ford Genk

Het domino-effect van de sluiting van Ford Genk

Het domino-effect van de sluiting van Ford Genk

Print
De sluiting van Ford Genk veroorzaakt een domino-effect in de streek bij een hele reeks van toeleveringsbedrijven, die vaak voor hun volledige activiteit afhangen van de autoconstructeur. Het einde van Ford Genk betekent dus vaak ook automatisch de sluiting van veel van deze bedrijven. Dat kan het aantal bedreigde jobs op 10.000 brengen.
Dit zijn alle toeleveranciers met het aantal werknemers:
  • IAC (dashboards en middenconsoles): 298 werknemers (298 verwachte ontslagen)
  • SML (assemblage motoren): 450 werknemers (450 verwachte ontslagen)
  • Zender (trekhaken/spoilers): 95 werknemers (95 verwachte ontslagen)
  • TI Group (brandstoftanks): 200 werknemers (20 verwachte ontslagen)
  • Terberg Specials (ombouw bestelwagens): 40 (0 verwachte ontslagen)
  • CSG (levering onderdelen): 11 werknemers
  • Autoneum (binnenbekleding): 150 werknemers
  • Imes (hulpmaterialen): 5 werknemers
  • Decoma Belplas (bumpers): 414 werknemers
  • Facil (bevestigingsmaterialen): 40 werknemers
  • Lear Genk (autozetels): 271 werknemers
  • Staalmagazijn (stockage metaal): 70 werknemers
  • Syncreon (dakhemels, uitlaten en spiegels): 313 werknemers
  • Transport Service (transportwagens): 50 werknemers

Verschillende bedrijven waarvan het verwachte aantal ontslagen niet geweten is wensten voorlopig nog niet te reageren en wachten op meer details. Bij verschillende van deze bedrijven dreigt echter ook een totale stopzetting van de activiteiten.

Lees vandaag meer in uw krant.

GW
Foto TVG