Sigur Rós laat Rivierenhof in IJslandse pracht baden

Sigur Rós laat Rivierenhof in IJslandse pracht baden

Sigur Rós laat Rivierenhof in IJslandse pracht baden

Print
Na Portishead in juli mocht het sfeervolle Openluchttheater Rivierenhof maandag met de IJslandse 'droomrockers' van Sigur Rós alweer een band van wereldformaat ontvangen. Ook ditmaal leverde dat een pracht van een muziekavond op.

Als u IJsland zegt denken wij spontaan aan een dunbewoond afgelegen eiland, onmetelijke landschappen met prachtige geisers en fjorden, de bankencrisis, de vervelende stofdeeltjesspuitende vulkaan Eyjafjallajökul, de popzangeres Björk, maar zeker ook aan Sigur Rós.

'Sigur Wie?' denkt u misschien, maar de band heeft sinds zijn doorbraakplaat Agaetis Byjurn uit 1999 een geweldige cultstatus veroverd die de heren uit Reykjavik ondanks de weinige radio-airplay al tot de hoofdpodia van onder andere Rock Werchter en Pukkelpop bracht. Het concert in het Openluchttheater Rivierenhof was dan ook in geen tijd uitverkocht en honderden fans die naast een ticket grepen besloten dan maar om zich maandagavond in het gras van het park neer te vleien, op luisterafstand van het theater, voor wat door sommigen werd aangekondigd als hét optreden van het jaar.

Het was dan ook fijn vast te stellen dat de ultrahoge verwachtingen werden ingelost door de vierkoppige band, die voor deze concertreeks werd uitgebreid met een ensemble van strijkers, blazers en percussionisten. Dat ondanks enkele technische problemen in de loop van de set, waar frontman Jónsi Birgisson (foto) zich in zijn beste Engels voor excuseerde met de woorden: "Sorry for all the mess".

Het feeërieke, door loofbomen omgeven, openluchttheater vormde inderdaad het perfecte decor voor het dromerige en weidse geluid van Sigur Rós dat 100 procent IJsland uit ademt.

Naast het podium komt Jónsi Birgisson soms wat over als een weinig spraakzame, ietwat mysterieuze excentriekeling, maar als hij zijn typerende hoge kopstem inzette als extra instrument werd het muisstil rond het podium en bij uitbreiding het hele Rivierenhof.

Hooplands

Jónsi en zijn bandleden speelden in Deurne ook enkele nummers uit hun nieuwste en zevende studioalbum Valtari en ook daarin wordt voortgebouwd op het gekende procédé dat de IJslanders onder meer via het Studio Brussel-programma Duyster zo'n cultstatus opleverde. Dat houdt in: lang uitgesponnen, langzaam opbouwende epische nummers voorzien van een atmosferisch en melancholisch geluid en die uiteindelijk uitmonden in een extatisch en bombastisch hoogtepunt.

Misschien niet spek naar ieders bek, maar voor zij die zich wel kunnen vinden in buitenaards klinkende muziek in een eigen verzonnen taaltje (het Vonlenska, vrijvertaald: Hooplands) en muzikanten die met overgave cellostrijkstokken over elektrische gitaren jagen werd het een onvergetelijke avond.

Jonas Rosquin

Foto: Cia Jansen