Nostalgie maakt grootste sprong op radiomarkt

Nostalgie maakt grootste sprong op radiomarkt

Nostalgie maakt grootste sprong op radiomarkt

Print
Nostalgie en de VRT-zenders MNM en Radio 1 zijn de stijgers op de Vlaamse radiomarkt. Van begin april tot eind juni wisten ze een groter marktaandeel te behalen dan tijdens de voorgaande periode. Nostalgie is de sterkste stijger, zo blijkt uit de cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

Nostalgie - een joint venture tussen de radiogroep Nostalgie en de uitgevers Corelio en Concentra - behaalde een marktaandeel van 7,7%. Bij de vorige meting was dat 6,5%. De zender dankt de groei naar eigen zeggen aan "de continue instroom van nieuwe luisteraars" die de muziek uit de jaren tachtig en de klassiekers op de zender weten te smaken. Gemiddeld luisteren 409.000 Vlamingen naar de zender.

De VRT-zenders zijn goed voor een marktaandeel van 59,7%, 0,8 procentpunt lager dan bij de vorige meting. Gemiddeld luisteren bijna 2,9 miljoen Vlamingen naar een zender van de Reyerslaan. MNM behaalt een marktaandeel van 9,5% tegenover 8,4% in de periode voordien. De hitzender bereikt dagelijks gemiddeld net geen 600.000 Vlamingen. Nieuwszender Radio 1 wint 0,6 procentpunt tot 8%.

Radio 2 verliest 0,9 procentpunt, maar blijft de grootste zender met 29% marktaandeel. Gemiddeld luisteren zowat 1,3 miljoen Vlamingen naar de familiezender. Klara daalt van 2,1% naar 1,9%; Studio Brussel van 12,4% naar 11,2%.

Q-groep

De zenders van Qgroup zijn goed voor 21,4% van de radiotaart, een daling met 0,9 procentpunt. Die daling is vooral te wijten aan Joe fm: 6,4% marktaandeel tegenover 7,2% voordien. De zender start maandag met een nieuwe programmering, aldus Qgroup. Q-music blijft na een lichte daling de tweede zender van Vlaanderen met 15% marktaandeel (15,1% vorige periode). De zender lokt gemiddeld zo'n 850.000 luisteraars en versterkte naar eigen zeggen de positie van marktleider in de leeftijdscategorie 18-44 (24,2%).

Foto Kris Hossey

MEEST RECENT