Eerste sporen Liefkenshoek-spoorverbinding gelegd

Print

Eerste sporen Liefkenshoek-spoorverbinding gelegd

Twee jaar voor de ingebruikname van de Liefkenshoek-spoortunnel is spoorwegbeheerder Infrabel begonnen met het leggen van sporen in de nieuwe verbinding.

Die sporen komen niet alleen in de 6,7 kilometer lange Liefkenshoektunnels, maar ook op de rest van de verbinding. De spoorverbinding loopt van de sporenbundel Zuid op Linkeroever, takt aan op de vernieuwde Beveren-spoortunnel en gebruikt dan de twee nagelnieuwe kokers van Liefkenshoek om aan te komen in het rangeerstation Antwerpen-Noord in de haven, ter hoogte van stortplaats De Hooge Maey.

Foto boven: Het project Liefkenshoek-spoorverbinding start aan de Beverenspoortunnel onderaan links. Rechts boven de Beveren-autowegtunnel en nog hoger de openstaande Kallosluis waar de tunnels onder duiken.


Alex Vandemeulebroecke, die met zijn bedrijf Locobouw de tunnel mee bouwde, in de Liefkenshoek-spoortunnel. De tunnel ligt 40 meter diep, of 187 treden. In een huis leiden ongeveer 15 trappen naar de volgende verdieping.


Bovenop de Liefkenshoekspoortunnel zie je de petrochemie op rechteroever. En Doel (links) is niet ver.


De spoorsleuf is het einde van de Liefkenshoekspoorverbinding. Ze snijdt door het glooiende landschap van de Hooge Maay.


De spoorverbinding komt boven op de rechter oever. Via een open sleuf voert het richting Hoge Maay. Een zeer korte tunnel loopt eronder om verderop aan te sluiten op het complex Antwerpen Noord.

JVB

Meer nieuws uit Antwerpen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio