Food

"Nederlanders vinden mosselen armeluiseten"

Print

Nederlanders vinden mosselen armeluiseten

Een vreemde tactiek van het Nederlandse mosselbedrijf Roem van Yerseke: zij kondigen hun mosselen aan als 'Belgian Quality' terwijl de hebbedingen gewoon op-en-top Nederlands zijn. "Omdat Nederlanders ook verzot zijn op Belgisch bier en chocolade en zo misschien sneller naar mosselen zullen grijpen", luidt het bij de Nederlandse producent. Maar experts betwijfelen of die aanpak ook vruchten zal afwerpen.

"Het lijkt op het eerste zicht bizar. Terwijl wij Nederlanders gemakkelijk 1.000 kilometer kustlijn hebben, moeten jullie Belgen het stellen met amper 60 kilometer. En toch eten jullie pakken meer mosselen en vis dan wij. Maar tegelijk bestaat daar een logische verklaring voor. In landen waar veel vis en schaal- en schelpdieren voorradig zijn door een grote kustlijn, zoals in Nederland het geval is, werd dat vroeger als armeluisvoer beschouwd. Wie geen geld had om vlees te kopen, at vis. Of erger nog: mosselen. Zo leeft dat vandaag nog altijd door in Nederland: mosselen worden daar nog altijd gezien als iets wat op café geserveerd wordt en niet in een chique eetzaak. Terwijl voor Belgen mosselen altijd een zeldzaam en dus exclusief cachet hebben gehad en zo vanzelf aantrekkelijk voedsel vormden. Dat hadden de mosselkwekers in Yerseke destijds snel door, waardoor ze van België hun belangrijkste afzetmarkt hebben gemaakt", aldus de Nederlandse foodwatcher Anneke Ammerlaan in een krant van De Persgroep.

Photo News

NIET TE MISSEN