Anderstalige kinderen leren Nederlands in zomerklasje

Print

Anderstalige kinderen leren Nederlands in zomerklasje

Essen -





Zestien anderstalige kinderen spijkeren in Essen hun kennis van het Nederlands bij in een zomerklasje. Het is de eerste keer dat zo’n initiatief in Essen wordt georganiseerd.



Het zomerklasje voor anderstalige kinderen is een initiatief van het OCMW en het gemeentebestuur van Essen.
De anderstalige gezinnen werden allemaal persoonlijk gecontacteerd door het OCMW. “Tijdens de gesprekken bleek dat de nood aan Nederlandse lessen groot was en dat de meeste ouders ook direct bereid waren om hun kind te laten deelnemen aan deze taallessen”, licht OCMW-secretaris Stefaan Denewet toe.

Essen heeft ongeveer 18.000 inwoners. Iets meer dan drieduizend zijn buitenlander, het overgrote deel daarvan zijn Nederlanders. “Uit onze gegevens blijkt dat 227 inwoners niet Nederlandstalig zijn”, zegt Stefaan Denewet.

“De leeftijd van de kinderen varieert tussen de drie en dertien jaar”, zegt Marina De Roover. Zij is logopediste en studiebegeleidster van beroep en een van de zes leerkrachten die de kinderen van het zomerklasje begeleiden. “De kinderen in dit klasje zijn afkomstig uit Oezbekistan, Rusland, Albanië, Afrika en Sri Lanka. Allemaal verblijven ze nog maar maximum een jaar in België.”

Al spelend leren



“De lessen in het zomerklasje worden heel speels aangepakt’, vertelt Marina De Roover. “Het is vakantie en deze kinderen hebben die ook nodig.” De Roover vindt dat de kinderen ontzettend dankbaar zijn. “Je bouwt heel snel een band met hen op. Na een voormiddag kreeg ik al tekeningen en werd ik bedolven onder de knuffels.” Het klasje heeft volgens haar zeer duidelijk zin. “Er is hier een jongen uit Sri Lanka die behoorlijk goed Nederlands spreekt, tot je bijvoorbeeld zegt: “Geef mij de bordveger eens aan?” Dan zal hij het bord gaan afvegen, want hij verstaat wel het woord ‘bordveger’ maar de opdracht: ‘geef mij de bordveger’, begrijpt hij niet. Nochtans is deze jongen zeer intelligent en mag naar het vijfde leerjaar. Omwille van de eindtermen moet deze jongen nu ook Frans gaan leren, terwijl zijn Nederlands eigenlijk nog niet voldoende is. Vaak komen deze kinderen dan ook in het buitengewoon onderwijs terecht, en dat is jammer”, vertelt de begeleidster.

“Ik denk dat het belangrijk is dat elke gemeente inspanningen doet om de anderstaligen te betrekken in het onderwijs”, gaat Marina De Roover verder. Of dit zomerklasje de ideale formule is, weten we nog niet. Het initiatief staat natuurlijk nog in zijn kinderschoenen en we moeten nog heel wat ervaring opdoen.”

De kinderen van het zomerklasje eten ’s middags samen met de kinderen van de speelpleinen. “Ze mengen zich dan in de groep en dat is goed”, vindt De Roover. “We overleggen ook met de leiding van de speelpleinen zodat we op voorhand kunnen inspelen op spelletjes die zijn plannen.”

Een groot voordeel van het zomerklasjes, zo vindt De Roover, is het feit dat de kinderen tijdens de zomervakantie dan ook Nederlands spreken. “Thuis spreken die kinderen alleen hun moedertaal. Wanneer ze dan in september weer op school komen, zouden ze gedurende twee maanden geen woord Nederlands gesproken hebben en veel van hun kennis van onze taal verloren hebben.”

Margo Tilborghs
Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio