1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Stones zijn 50, maar wereldberoemde tong is 41

The Rolling Stones hebben donderdag hun vijftigste verjaardag gevierd. Dat eren ze met een vernieuwde versie van hun wereldbefaamde logo. Wij vroegen ons af waar het logo vandaan komt.

anebioglu

Het ontwerp komt van de Britse ontwerper John Pasche. Het versierde de binnenkant van het album van 'Sticky Fingers' van The Stones. In 1970 kreeg Pasche 50 pond betaald voor zijn werk. Maar dankzij de populariteit van het logo, kreeg hij er twee jaar later 200 pond bovenop.

Enerzijds staat de afbeelding voor een tong die uitgestoken wordt naar de overheid. Anderzijds stelt het de legendarische mond van Mick Jagger voor. Pasche haalde zijn inspiratie uit een afbeelding van de Hindoe-godin Kali. Sindsdien staat de afbeelding symbool voor rock-'n-roll en rebellie.

Het logo groeide uit tot het handelsmerk van de groep. Varianten daarvan verschenen op verschillende albums en dvd's van The Stones. In 'The USA Collection' bijvoorbeeld krijgt de afbeelding de kleuren van de Amerikaanse vlag. Pasche verkocht later zijn auteursrechten aan de groep.

Kostbare logo

Het logo werd in de jaren '70 opgepikt door de modewereld. Zo ontstonden de bekende T-shirts. Op dit moment zijn de T-shirt weer helemaal hip. Verschillende beroemdheden zoals Jessica Alba worden er regelmatig in gespot.

In 2008 betaalde het Victoria and Albert Museum meer dan 50 000 pond voor de originele tekening van Pasche. Volgens hen is de afbeelding het meest innovatieve en dynamische logo ooit.

Ben je een fan van de tong en zou je het logo eens willen natekenen? Dan kan je terecht op deze site.

Aysun Nebioglu

Foto's: Gva en Andrew Gombert

The Rolling stones op wereldtour in New York

Vastgoed

Jobs in de regio