Vandemoortele kan prijzen niet verhogen

De Groep Vandemoortele dook verleden jaar voor 87 miljoen euro in het rood. De grootste voedingsgroep van het land kon de gestegen grondstoffenprijzen niet doorrekenen aan de klanten. Vooral de distributieketens wegen zwaar op de winkelprijzen.

jatimmermans

Vandemoortele is de producent van onder meer de merken Vitelma, Belolive, Gouda's Glorie en uiteraard Vandemoortele zelf. De groep realiseerde in 2011 een omzet van 1,3 miljard euro en stelt in zijn vestigingen van onder andere Izegem, Gent, Wevelgem en Eeklo 5.000 mensen tewerk. Vandemoortele wordt sinds enkele jaren aangestuurd vanuit Gent.

"Dit zijn ongetwijfeld onzekere en moeilijke economische omstandigheden," geeft topman Jean Vandemoortele toe. Zijn bedrijf staat zwaar onder druk. De specialist in oliën, vetten en bakkerijproducten voor professionele gebruikers wordt geconfronteerd met stijgende prijzen voor zijn basisproducten maar kan die prijsstijgingen anderzijds niet doorrekenen aan de klanten. Daardoor staat de rentabiliteit zwaar onder druk. Het bedrijfsresultaat zakte daarbij van 51 miljoen tot 15 miljoen euro.

Vandemoortele wordt tevens geconfronteerd met lasten uit het verleden. Het bedrijf heeft zich vertild aan de overname van het Franse Panavi. Daar werd kennelijk te veel voor betaald. Om de financiële lasten te verminderen werd eerder al de succesvolle divisie Alpro verkocht aan het Amerikaanse Dean Foods. Om de balans beter in evenwicht te krijgen heeft de groep nu nog eens de boekwaarde van de divisie bakkerijproducten met 87 miljoen euro verminderd. Die boekhoudkundige operatie heeft de financiële resultaten onderuit gehaald.

"Wij zullen dit jaar ongetwijfeld betere cijfers realiseren," geeft Jan Vandemoortele nog aan. "Wij gaan daarom verder investeren in research en onze kosten streng bewaken."

Marc BALDUYCK

Foto Photo News