Dossier Ford Genk

Ford Genk goed voor kwart Vlaamse subsidies

Ford Genk goed voor kwart Vlaamse subsidies

Ford Genk goed voor kwart Vlaamse subsidies

Print
In de periode 1999-2011 keerde de Vlaamse regering voor 208,3 miljoen euro subsidies uit aan de Vlaamse automobielindustrie. Ford Genk was goed voor een kwart van die subsidies. De Vlaamse regering doet dat om de automobielindustrie in Vlaanderen te houden. Dat blijkt uit de antwoorden van de ministers Kris Peeters en Ingrid Lieten op een reeks schriftelijke vragen van Lode Vereeck (LDD).

Van de 208,3 miljoen euro subsidies die de Vlaamse regering tussen 1999 en 2011 uitkeerde, ging 100,5 miljoen euro naar de grote automobielproducenten. De kleine producenten en de toeleveranciers, o.a. Toyota Motor Europe en DAF Trucks Vlaanderen, kregen van hun kant 83,2 miljoen euro.

Van alle subsidies die rechtstreeks naar de producenten gingen, kreeg Ford Genk niet minder dan 54,2 miljoen euro, of meer dan een kwart van alle subsidies. Na Ford Genk volgde GM Belgium (dat eind 2010 de deuren sloot) met 22,8 miljoen euro. Volvo Cars én Trucks kreeg 20,3 miljoen euro. Voorts was er 2,8 miljoen euro voor Van Hool en 0,47 miljoen euro voor VDL Jonckheere.

Compensatie

Vlaams parlementslid Lode Vereeck (LDD) is principieel gekant tegen subsidies. Enkel subsidies voor onderzoek en ontwikkeling zijn volgens hem aanvaardbaar. Maar Vereeck begrijpt wel waarom de Vlaamse Regering al die subsidies geeft, ze zijn een compensatie voor onze hoge vennootschapsbelasting en loonkosten. Zonder die subsidies zou het nog moeilijker zijn om de automobielsector te overtuigen om in Vlaanderen te blijven investeren.

ED
Foto TVG