Ford Genk goed voor kwart Vlaamse subsidies
In de periode 1999-2011 keerde de Vlaamse regering voor 208,3 miljoen euro subsidies uit aan de Vlaamse automobielindustrie. Ford Genk was goed voor een kwart van die subsidies. De Vlaamse regering doet dat om de automobielindustrie in Vlaanderen te houden. Dat blijkt uit de antwoorden van de ministers Kris Peeters en Ingrid Lieten op een reeks schriftelijke vragen van Lode Vereeck (LDD).
Van de 208,3 miljoen euro subsidies die de Vlaamse regering tussen 1999 en 2011 uitkeerde, ging 100,5 miljoen euro naar de grote automobielproducenten. De kleine producenten en de toeleveranciers, o.a. Toyota Motor Europe en DAF Trucks Vlaanderen, kregen van hun kant 83,2 miljoen euro.
Van alle subsidies die rechtstreeks naar de producenten gingen, kreeg Ford Genk niet minder dan 54,2 miljoen euro, of meer dan een kwart van alle subsidies. Na Ford Genk volgde GM Belgium (dat eind 2010 de deuren sloot) met 22,8 miljoen euro. Volvo Cars én Trucks kreeg 20,3 miljoen euro. Voorts was er 2,8 miljoen euro voor Van Hool en 0,47 miljoen euro voor VDL Jonckheere.
Compensatie
Vlaams parlementslid Lode Vereeck (LDD) is principieel gekant tegen subsidies. Enkel subsidies voor onderzoek en ontwikkeling zijn volgens hem aanvaardbaar. Maar Vereeck begrijpt wel waarom de Vlaamse Regering al die subsidies geeft, ze zijn een compensatie voor onze hoge vennootschapsbelasting en loonkosten. Zonder die subsidies zou het nog moeilijker zijn om de automobielsector te overtuigen om in Vlaanderen te blijven investeren.
ED Foto TVG
Hoofdpunten
Lichaamsdelen gevonden in kelder aan Bisschoppenhoflaan: pand is berucht in de buurt
REACTIES. Matchwinnaar Ryan Sanusi: “Grootste ontlading van het seizoen”
Dan toch feest op het Kiel! Sanusi voltooit in extremis ommekeer van Beerschot tegen Jong Genk na dubbele achterstand
Lokale besturen krijgen extra instrument in strijd tegen drugsmaffia
MEER OVER
Remco Evenepoel dynamiteert koninginnenrit in San Juan, maar blaast ook zichzelf op: “Aanval was niet mijn slimste zet”
De in opspraak geraakte Colombiaanse renner Miguel Angel Lopez (Medellin-EPM) heeft op de Alto …
DOSSIER. Waarom blijven park-and-rides halfleeg en lijken bezoekers meer plek te hebben dan bewoners? Het Antwerpse parkeerbeleid onder de loep
Het lijkt erop dat er in de stad Antwerpen ruim voldoende parkeerplaatsen zijn voor bezoekers, …
DOSSIER. Parkeren in Antwerpen: waarom je (geen) gebruik zou maken van de park-and-rides
Het aantal mensen dat gebruikmaakt van de drie grote park-and-rides rond Antwerpen, neemt gestaag …
PARKEERDOSSIER. Parkeerdruk in Antwerpen maakt bewoners horendol: “Alsof het hier de Far West is”
Terwijl bezoekers aan Antwerpen binnen en buiten de stad parkeerplaats te over hebben, moeten …