Commotie rond kruispunt na dodelijk ongeval

Commotie rond kruispunt na dodelijk ongeval

Commotie rond kruispunt na dodelijk ongeval

Print
Temse - De secretaris van de Temsese Fietsersbond waarschuwde al twee jaar geleden voor dodehoekongevallen op het kruispunt waar maandag een fietsster de dood vond onder een rechts inslaande vrachtwagen.

Op de Krijgsbaan in Temse, de gewestweg N419, werden in 2008 de zwarte punten voor fietsers aangepakt. Het kruispunt met de Sint-Jorisstraat, waar maandag een 67-jarige fietsster stierf, behoorde daar ook toe, samen met het tegenover liggende kruispunt met de Prinsenlaan.

Toch vond de Fietsersbond nadien dat er nog tekortkomingen aan de herinrichting waren. "Er gebeurden enkele zeer goede ingrepen: de fietspaden in de Prinsenlaan en de Sint-Jorisstraat bijvoorbeeld", geeft Jozef Van Breuseghem, secretaris van de Temsese Fietsersbond, grif toe. "Maar er zijn ook zwakke plekken: zo liggen er veel te grote niveauverschillen tussen het fietspad en de rijweg op de kruispunten", vindt hij.

"Bovendien staat aan de verkeerslichten op de Krijgsbaan, aan dat bewuste kruispunt, de stopstreep voor de fietsers op dezelfde hoogte als die voor het gemotoriseerd verkeer. Een vrachtwagenbestuurder kan onmogelijk een fietser zien staan, wanneer beiden voor het rode verkeerslicht wachten." Al in 2010 waarschuwde Van Breuseghem op het forum van de Fietsersbond dan ook voor dodehoekongevallen.

"De stopstreep op de Krijgsbaan, aan de afslag naar de N16 richting Sint-Niklaas, werd wel overschilderd en meer naar voor geplaatst. Wij hebben er meer dan een jaar op moeten aandringen", legt Van Breuseghem uit. "Waarom kon dat dan niet gebeuren aan het kruispunt met de Sint-Jorisstraat?"

ILSE PRINSEN

Foto: Nicole Van der Vieren (Groen), Winni Huyben en Jozef Van Breuseghem van de Fietsersbond

Foto Gert Cools

MEER NIEUWS UIT HET WAASLAND

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio