Lier kiest voor spoortunnel

Lier kiest voor spoortunnel

Lier kiest voor spoortunnel

Print
Lier - Het schepencollege van Lier wil dat de tweede havenontsluiting gerealiseerd wordt via een boortunnel onder Lier en niet via een sleuf.
Infrabel werkt zoals bekend volop aan de plannen voor een tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven. Met deze ontsluiting wil men een aantal grote mobiliteitsknopen ontwarren. Alle goederenverkeer per trein vanuit Antwerpen verloopt nu immers over één drukke spoorlijn en wordt vaak met reizigersverkeer gebundeld.
Een van de voorliggende tracés is een lange boortunnel. Deze wordt volledig ondergronds gelegd vanaf Wommelgem tot aan de bestaande spoorweglijn aan de Beatrijslaan in Lier. Het andere tracé ligt bovengronds en in sleuven. Het stadsbestuur bestudeerde de voorbije weken grondig de beide voorliggende tracés.

"We hebben de voor- en nadelen van beide tracés opgelijst. Onze conclusie is dat alleen het tracé van de lange boortunnel voor Lier een haalbare kaart is en dit om verschillende redenen. Belangrijkste uitgangspunt daarbij is dat er voor de realisatie van een tweede spoorontsluiting geen consequenties op de inwoners mogen worden afgewenteld. Een geboorde oplossing is daarom noodzakelijk", stelt de Lierse burgemeester Marleen Vanderpoorten (Open Vld).

"Met een boortunnel kan de woonkwaliteit in de betrokken straten, te weten Van Boeckellaan, Bernardijnenlaan, Spoorweglei, Lispersteenweg en Leopoldplein, gegarandeerd worden. Er zijn geen onteigeningen nodig, de geluidsoverlast wordt ingeperkt en de situatie wordt veiliger, zowel voor autoverkeer, voetgangers als fietsers, doordat het goederenverkeer ondergronds gaat", meent Vanderpoorten.

Het stadsbestuur maakte haar opmerkingen ondertussen over de dienst MER.

De Vlaamse regering neemt wellicht begin 2013 een beslissing over het tracé.
De werkzaamheden zouden dan in 2015 beginnen.

Chris VAN ROMPAEY
MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio