CEO Concentra: "Doorgaan 
op ingeslagen weg"

CEO Concentra: Doorgaan op ingeslagen weg

CEO Concentra: "Doorgaan op ingeslagen weg"

Print
De mediagroep Concentra heeft over 2011 geen nettowinst geboekt, maar het bedrijfsresultaat bleef gelijk op 6,5 miljoen euro. "We hebben in 2011 de basis gelegd om dit jaar weer nettowinst te realiseren", zegt ceo Marc Vangeel van Concentra.

Alles samen is Vangeel niet helemaal ontevreden over 2011. Onderaan de streep is er geen nettowinst overgebleven, en moest de rode pen worden bovengehaald. Maar het bedrijfsresultaat (winst vóór intresten, belastingen en uitzonderlijke elementen) bleef op hetzelfde niveau als in 2010. De omzet van de groep steeg lichtjes tot 211,1 miljoen euro.

"Het papier is vorig jaar nog flink duurder geworden, de loonkosten - ook in Nederland - zijn opgelopen, en tegelijkertijd zijn we blijven investeren in nieuwe initiatieven", stipt Vangeel aan.

Zoals bekend heeft Concentra Media Groep eind vorig jaar een herstructurering doorgevoerd, waarbij een aantal jobs zijn geschrapt en de loonkosten gedrukt. Samen met onder meer de afwaardering van Linkeroever Uitgevers en de regionale tv-zender RTNL in Nederlands-Limburg, zorgde dat voor uitzonderlijke kosten van 8,8 miljoen euro.

"Als je bedenkt dat we vorig jaar een bijzonder wisselvallig economisch klimaat hebben gekend, met vooral nationaal teruglopende reclameinkomsten en tegenvallende jobadvertenties, dan ben ik niet ontevreden", zegt Vangeel. "We hebben structureel verlieslatende activiteiten gesaneerd, en dankzij onder meer de inspanningen van het personeel zijn we nu klaar om verder te gaan op de ingeslagen weg. De basis is gelegd om van 2012 weer een winstgevend jaar te maken. Ook al wordt dat hard werken."

Geloof

Vangeel blijft geloven in de sterke merken van de groep. De gratis krant Metro kende een erg goed jaar. De websites van de kranten Het Belang van Limburg (hbvl.be) en Gazet van Antwerpen (gva.be) zagen het aantal bezoekers flink stijgen. Binnen een paar weken zullen de beide kranten ook via iPad te lezen zijn.

"We moeten nog een paar stempels van Apple krijgen", zegt Vangeel daarover. Tegelijkertijd zijn andere initiatieven ontwikkeld, zoals het zakelijke platform Made in Limburg en de hyperregionale kranten en websites (Het Belang van 'uw gemeente'). Bij Gazet van Antwerpen werd de vaste bijlage JouwVoordeel en de opvallende Boldercampagne gelanceerd. Daarnaast zijn ook nieuwe digitale platformen gebouwd, zoals She.be, autokanaal.be, vakantiekanaal.be en vandaag.be.

De regionale tv-zenders (TV Limburg, ATV en TV Oost) kenden een moeilijk jaar, terwijl de nationale tv-zender Acht en radio Nostalgie dan weer stijgend succes kenden. De gratis bladen van A&C Media (Nederland) hadden het moeilijk.

Onzeker

"Het eerste kwartaal van dit jaar was behoorlijk, maar 2012 zal niet gemakkelijk zijn", denkt Marc Vangeel. "De conjunctuur blijft erg onzeker en het Vlaamse medialandschap zal er straks heel anders uitzien met de overname van VT4 en VijfTV door Woestijnvis. Maar we blijven nieuwe initiatieven nemen."

DC
Foto TvG: Ceo Marc Vangeel van Concentra Media Groep.

MEEST RECENT